Auto, scooter of misschien dan toch beide?


Veel mensen die op het punt staan om een nieuw vervoersmiddel aan te schaffen twijfelen tegenwoordig tussen een auto en een scooter of misschien toch een combinatie van beide, want wat is nu:

-  het goedkoopste
-  het meest praktische
-  het beste?

Over de eerste van deze drie punten kunnen we al meteen met zekerheid zeggen, de scooter! De twee andere punten zijn situatie gebonden, maar om mensen te helpen een juiste keuze te maken hebben we de voor- en nadelen van de scooter ten opzichte van de auto voor u op een rijtje gezet, zodat u gemakkelijk zelf kunt invullen wat van toepassing is voor uw situatie. Wat heeft de auto te bieden dat de scooter niet heeft?
Om te beginnen biedt de auto u:

- een dak boven uw hoofd
- zitplaatsen voor meerdere personen
- comfort voor de langere afstanden.

Nu zien we ’s-ochtends als we weer met zijn allen in de rij voor het stoplicht staan vooral heel veel lege zitplaatsen in de auto’s om ons heen, omdat het begrip “carpolen” in de realiteit maar weinig wordt toegepast. Voor wat betreft de langere afstanden: -uit verschillende onderzoeken is gebleken dat het meeste autogebruik plaatsvindt voor korte afstanden (afstanden van rond de 10 km of minder veelal in de bebouwde kom). Bij deze korte afstanden is het verbruik van een auto vele malen hoger dan op een snelweg (gemiddeld spreekt men al snel van een verbruik van 1 op 12). Als we daar het verbruik van een scooter tegenover zetten (bij 2-takt is dat ongeveer 1 op 20 en bij 4-takt is zelfs 1 op 40 goed haalbaar) dan is de eerste kostenbesparing bij de keuze voor een scooter al meteen goed zichtbaar (zeker gezien de huidige brandstofprijzen). Als we vervpgens kijken naar de kostprijs per kilometer van een electroscooter dan wordt het verschil helemaal schrikbarend (hierover later meer). Nu is een dak boven je hoofd als het regent best fijn, maar met een degelijk regenpak blijf je ook droog en laten we wel zijn het is tegenwoordig vrij zeldzaam dat je de auto ergens voor de deur kunt parkeren. Wanneer het regent word je dus als je van de auto naar de parkeerautomaat, van de parkeerautomaat terug naar de auto en vervpgens van de auto naar je bestemming bent gelopen als nog nat tenzij je een paraplu bij je hebt.

De (financiële) voordelen van de scooter t.o.v. een auto op een rijtje:

- Geen last van files.
- Overal (gratis) te parkeren.
- Veel lager brandstof verbruik.

De verschillende mogelijkheden:

Feit is en blijft dat op het moment dat u met het hele gezin er op uit wilt trekken of langere afstanden wilt gaan afleggen, een scooter niet toereikend is. Dit wil nog niet meteen zeggen dat een scooter niets voor u is, u kunt de scooter namenlijk ook naast uw auto gebruiken voor de overige ritten en zo op die manier veel geld besparen. Want juist op dat vlak is de auto erg duur in het verbruik. Wat wij als bromfiets- en scooterhandelaar ook regelmatig waarnemen bij koppels die beiden auto rijden, is dat de ene partner auto blijft rijden en de ander de auto de deur uit doet voor een scooter.

Een voorbeeld van de evt. (verbruiks)kosten op een rijtje

Klik hier om een scooter uit te kiezen of bekijk deze scooter auto is.

Brandstofscooters
Gem. verbruik 1 op 20 1 op 40
Benzineprijs per liter €1,58 €1,58
Km per jaar 7.000 7.000
Aantal liters benzine 350 175
Kosten benzine €553,00 €276,50
Onderhoud €168,00 €168,00
Verzekering €120,00 €120,00
Kosten totaal €841,00 €564,50
Kosten per km €0,12 €0,08
Electrische scooters
Gem. verbruik 1 KW op 40 km
KWuur prijs €0,24
Km per jaar 7.000
Aantal KWuur 175
Kosten stroom €42,00
Afschrijving accu €140,00
Verzekering €120,00
Kosten totaal    €302,00
Kosten per km €0,04