Even iets anders dan een scooter: een crossmotor onderhouden

Door de modder scheuren, over bulten knallen en vol gas door het zand. Crossen gaat wel wat harder dan een scooter. En je motor moet het allemaal opvangen. Wil je zonder zorgen blijven rijden, dan moet je je crossmotor behandelen als een topsporter. Goed onderhoud zorgt ervoor dat je lekker kunt blijven rijden, en dat je dit ook veilig kunt doen. Hoe houd je je crossmotor in topvorm?
Deze onderdelen zijn het meest kwetsbaar
Crossmotoren zijn een klasse apart. Je rijdt veel offroad, waardoor bepaalde onderdelen sneller slijten dan anderen. Om ervoor te zorgen dat je lekker rond kunt blijven crossen, is het goed om regelmatig bepaalde onderdelen te controleren. Het is handig als je ze alvast in huis haalt van een betrouwbare winkel in motoronderdelen.
Het luchtfilter is een voorbeeld van zo’n kwetsbaar onderdeel. Deze vangt stof, zand en modder op. Zit deze verstopt, dan blokkeert het de luchttoevoer en kan deze schade aan je motor veroorzaken. Omdat je vaak door vieze omgevingen rijdt, moet je ook de ketting en de tandwielen goed in de gaten houden. Modder, zand en steentjes maken je ketting razendsnel kapot. Datzelfde effect zal je op je remmen hebben.
Op een crossmotor vlieg je zo door de lucht, dus krijgt je ophanging harde klappen te verduren. Vuil tussen de seals kan voor lekkage zorgen. En natuurlijk mag ook een regelmatige controle van de koppeling en van de bougies niet ontbreken.
Deze onderdelen moet je na elke rit checken
Na elke rit doe je er goed aan om even een rondje om je crossmotor te maken. Maak een checklist van deze onderdelen en zet vinkjes of ze nog goed werken, of dat je er onderhoud aan moet plegen:
- Luchtfilter: reinigen of vervangen
- Ketting: reinigen, spannen en smeren
- Bandenspanning: controleren en bijvullen
- Bouten en moeren: zitten ze nog goed vast?
- Voorvork en motorblok: lekt er geen olie of koelvloeistof?
Door 15 tot 20 minuten te besteden aan een check nadat je een ritje hebt gemaakt, kun je heel veel ongemak en dure reparaties voorkomen. Het geheim van het voorkomen van reparaties, zit ‘m namelijk in regelmatig onderhoud.
Zo houd je wekelijks of maandelijks onderhoud
Naast de check na elke rit, is het een goed idee om voor elke week of maand onderhoud in te plannen. Zelfs als je crossmotor stilstaat, kan het zijn dat de staat van je onderdelen verslechtert. Ben je een fanatieke rijder? Dan is wekelijks onderhouden echt geen overbodige luxe.
De olie verversen zal een van de taken zijn die het vaakst terugkomt. De olie in een crossmotor slijt sneller dan bij een wegmotor. Het is een goed idee om de olie om de 5 tot 10 rij-uren te verversen. Vergeet bij je onderhoud zeker het oliefilter niet.
Controleer ook of de remblokken nog dik genoeg zijn. Maak je schijven weer mooi vlak en schoon. Daarnaast is het belangrijk dat de remdruk in orde is. Dat kan voor gevaarlijke situaties zorgen. Nu je toch met de veiligheid bezig bent: is je helm nog in orde? Je wilt niet meemaken dat je over de kop slaat en daarbij hard op je hoofd terechtkomt en de helm niet voldoende dekking biedt.
Terwijl je halsbrekende toeren uithaalt, krijgen je spaken en banden heel wat te verduren. Draai even aan de wielen om te voelen of de lagers nog mooi soepel lopen en of de vering nog goed werkt. Als er iets piept of lekt, zul je onderhoud moeten plegen. Elke week of maand is het een goed idee even te kijken naar de bougies. Zijn de elektroden niet vervuild? Is alles nog in goede staat? Vergeet ook de klepspeling niet. Kun je daar niet goed bij, dan is het goed dat door een ervaren monteur te laten doen.
Tools voor in je gereedschapskoffer
Zorg ervoor dat je een basissetje aan onderdelen klaar hebt liggen. Dat gaat je heel wat frustratie besparen. Met het juiste gereedschap werk je veiliger en nauwkeuriger. Dit zou in iedere toolbox moeten zitten:
-
Momentsleutel (voor het vastzetten van cruciale bouten)
-
Kettingborstel en kettingspanner
-
Luchtfilterreiniger + olie
-
Olieopvangbak en trechter
-
Bougiesleutel
-
Kruisschroevendraaier en inbussleutels
-
Pomp met drukmeter voor banden
-
Voelermaat voor het meten van klepspeling
De juiste oliën en filters voor je motor
Crossmotoren vragen om specifieke producten. Zeker als het gaat om olie en filters, kan het op een specifiek type aankomen. Het ligt voor de hand dat je eerst controleert of je een 2-takt of een 4-takt motor hebt, maar veel beginners vergeten dit vaak. Gebruik een hoogwaardige olie die geschikt is voor hoge toerentallen en temperaturen.
Luchtfilters van bijvoorbeeld Twin Air en Airtime worden door veel experts op het gebied van crossmotoren aangeraden. Niet zonder reden: ze gaan een mooie tijd mee. Ze werken het best als je deze behandelt met luchtfilterolie.
Wanneer je de olie ververst, is het een goed idee om ook meteen het filter te vervangen. Een vuil filter zorgt ervoor dat je nieuwe olie direct weer onbruikbaar wordt. Dat is zonde. Het is fijn als je een potje koelvloeistof en remvloeistof hebt staan. Deze moet je vaker vervangen dan je denkt. Zeker als je een intensieve coureur bent.
Zo overleeft je motor de winter
Hoe graag we het ook zouden willen: je kunt in Nederland niet het hele jaar door blijven crossen. Ga je je crossmotor stallen voor de winter, dan raden we je aan deze echt een grondige schoonmaakbeurt te geven. Tap indien nodig de carburateur leeg. Dit is ook een mooi moment om alle bewegende delen even te smeren. Voor de winterstalling kun je je crossmotor het best op paddockstand zetten. Je kunt blokken gebruiken om te voorkomen dat de banden vervormen. Ben je klaar met het onderhoud? Haal dan de accu los en zet de motor op een druppellader.
Na de winter controleer je of alles nog helemaal soepel loopt. Controleer als eerste de olie en koelvloeistof en vervang deze als dat nodig is. Als je motor een tijdje heeft stil gestaan, kun je de motor het beste rustig starten en eerst voorzichtig rijden. Met een testritje weet je of alles nog werkt zoals het moet. Natuurlijk wil je niet dat er lekken of scheurtjes zijn ontstaan.