De toekomst van de mobiliteit: in hoeverre zal de auto aan belang inboeten?

De toekomst van de mobiliteit: in hoeverre zal de auto aan belang inboeten?
Door Fast&Furious Scooters
12669 keer bekeken
Tags: Nieuws

De auto - lange tijd het belangrijkste vervoermiddel voor mensen. Maar zal dat zo blijven? Talrijke prognoses zijn er zeker van dat de auto aan relevantie zal inboeten en dat al heeft gedaan. Daar zijn verschillende redenen voor. Enerzijds hebben mensen tegenwoordig alternatieven en anderzijds zijn de steden ook veranderd.

Voor veel activiteiten is het gewoonweg niet meer nodig om te rijden. Wie wil winkelen, gebruikt zijn smartphone en heeft veel meer mogelijkheden dan in de grootste stadscentra. Wie wil gokken gaat naar zijn favoriete casino online, gokhuizen zijn bijna volledig uit de steden verdwenen. Deze keten rukt op, de focus verschuift steeds meer naar het internet. Dat maakt de stad, en daarmee de auto, steeds oninteressanter als metgezel! Maar wat betekent dat voor de toekomst? Hier volgt een korte vooruitblik. 

Steden zullen in de toekomst niet langer autocentrisch zijn - de transformatie is al aan de gang

De autocentrische stad was decennialang state of the art en nu veranderen steeds meer steden hun totaalbeeld. In plaats van parkeerplaatsen en wegen aan te leggen, wordt het aantal stoepranden en fietspaden uitgebreid en zijn de prioriteiten verschoven. Tegelijkertijd proberen grote steden actief het openbaar vervoer uit te breiden door woonwijken en de stad zo efficiënt mogelijk met elkaar te verbinden.

Door de autogerichte stad te ontmantelen en te veranderen ten gunste van voetgangers en fietsers neemt de stedelijke levenskwaliteit toe. Als we naar de buurlanden kijken, is deze vooruitgang al goed zichtbaar. Parijs, bijvoorbeeld, heeft zich gevestigd als 15-minutenstad en doet er alles aan om belangrijke routes binnen 15 minuten te voet of per fiets bereikbaar te maken. Dit wordt bereikt door sportfaciliteiten, winkel- en werkvoorzieningen, administratieve gebouwen en gezondheidsvoorzieningen en wegen die daar precies naartoe leiden optimaal op elkaar aan te sluiten.

Vooral het creëren van meer fietsveiligheid gaat de steden aan het hart. De laatste jaren is het aantal fietsers verveelvoudigd. E-bikes, bakfietsen, klassieke fietsen - de straten zijn vol en mensen hebben de ruimte nodig om veilig te fietsen. De e-bike speelt zelfs een belangrijke rol in het beroepsleven. Door het groeiende motorvermogen is het voor forenzen al mogelijk om met de elektrische fiets naar het werk te gaan. Ze zijn niet meer afhankelijk van de auto en dat is te zien!

Geleende auto's in de toekomst belangrijker dan eigen auto's

Lange tijd werd het bezit van een auto beschouwd als een statussymbool, maar dat wordt steeds minder belangrijk. In plaats daarvan verschuift de aandacht naar gedeelde mobiliteit, en het aanbod van huurauto's, huurfietsen, e-scooters of zelfs brommers is de afgelopen jaren al snel toegenomen. Dat is nodig, want de infrastructuur tussen de stad en de rand is nog steeds niet optimaal ontwikkeld. Wie van buiten naar het centrum wil, bijvoorbeeld voor zijn werk, is bijna altijd aangewezen op een auto.

Door op grote schaal huurfietsen en dergelijke ter beschikking te stellen zullen de stadsranden sterker in het gebeuren geïntegreerd worden. Dit kan weer een positief effect hebben op de vraag naar woningen in deze perifere gebieden. Vaak mislukt de wens om op het platteland te wonen vanwege de slecht ontwikkelde infrastructuur. Door een gebiedsdekkende beschikbare huurmarkt is het mogelijk mensen aan de stad te binden.

Onafhankelijk, flexibel en toch mobiel, het Shared Mobility project voorziet in de basisbehoeften van mensen. Vaste banden worden niet meer zo gewaardeerd als jaren geleden. Het geleende voertuig maakt mensen onafhankelijk en ook de kosten kunnen in de meeste gevallen omlaag. Mensen verliezen dus steeds meer het belang en de relevantie van hun eigen vervoermiddel.

Autonoom rijden is niet langer slechts science fiction, maar een deel van de toekomst 

De autonomie van de auto is een belangrijk onderwerp, maar veel mensen beschouwen het nog steeds als fictie. Toch zal het belang ervan de komende jaren snel toenemen. Sommige deskundigen gaan ervan uit dat bestuurders tegen 2035 al een boek kunnen lezen terwijl de auto alle andere activiteiten zelf overneemt. Door de vergaande digitalisering van de infrastructuur zijn in ieder geval de randvoorwaarden aanwezig.

Hierdoor zal het belang van het bezit van auto's opnieuw sterk veranderen. De ruime beschikbaarheid van autonome taxi's zou zelfs de laatste autoliefhebbers ervan kunnen overtuigen dat het bezit van een auto niet langer noodzakelijk is. Aangezien zelfrijdende voertuigen geen ruimte nodig hebben (continue werking, geen stilstand) en ook geen rijpauzes, worden ze beschouwd als een belangrijk onderdeel van de moderne toekomst. 

Meer beweging, minder auto - we gaan het post-fossiele tijdperk in

Mensen bewegen zich veel meer dan een paar jaar geleden. Ze pendelen naar hun werk, zoeken de natuur op, zijn actief en reizen graag. Wat echter is afgenomen, is de belangstelling van de typische stadsbezoeker. Er zijn gewoon geen plaatsen meer om naartoe te gaan. Economisch gezien lijken stadscentra hun langste tijd te hebben gehad als winkellocaties. De elegante boetiek, de algemene winkel, de warenhuizen" - ze moeten allemaal denken aan veranderingen ten gunste van de enorme e-commerce markt.

De behoefte aan direct contact, advies en lokaal kopen is afgenomen. De sterkste lokale koopkracht is de boomer-generatie, die is opgegroeid zonder internet. Op zijn laatst wanneer de dominantie van de koopkracht bij generatie Z ligt, zal het grote uitsterven van de stadscentra versnellen. En uiterlijk dan zal de auto overbodig zijn om de stad te bezoeken!

Maar ook degenen die nog een auto bezitten, zullen in de toekomst veranderen. De tijd van verbrandingsmotoren is duidelijk voorbij. In Noorwegen bijvoorbeeld worden ze tegen 2025 uitgefaseerd, terwijl China, Groot-Brittannië en Californië tegen 2035 de oorlog verklaren aan de verbrandingsmotor. E-mobiliteit is dan de enige relevante toekomst. Hoewel e-auto's lange tijd als een "randverschijnsel" werden beschouwd, zijn ze nu het voertuig van de toekomst. De mensen hebben ingezien dat verbrandingsmotoren schadelijk zijn, voor het klimaat en vooral voor de toekomst! 

Conclusie: mobiliteit zal de komende 20 jaar drastisch veranderen

De mobiliteit staat voor grote veranderingen. Wat we tien jaar geleden nog als de "norm" beschouwden, zal in de toekomst slechts een herinnering blijven. Stadscentra sterven beetje bij beetje uit, parkeerplaatsen en autovriendelijke straten worden omgebouwd ten gunste van fietsers en voetgangers, en de vraag naar auto's daalt. In de toekomst zal iedereen die van A naar B wil, overal de mogelijkheid vinden om een auto te lenen of de fiets te gebruiken. In de moderne wereld van de toekomst zal mobiliteit naar verwachting eenvoudiger zijn en veel minder gerelateerd aan "eigendom".

Klik hier voor meer

Reacties

Er moet ingelogd worden voordat u een reactie kunt plaatsen.