Euro5 scooters en brommers worden een feit
Straks, dit jaar nog, mogen Euro4 scooters niet meer verkocht worden door scooterwinkels. Dit komt doordat de overheid de milieunorm Euro5 van kracht wilt laten gaan voor brommers en scooters. Straks kun je dus alleen nog maar een Euro5 scooter kopen of een elektrische scooter kopen. Aan de elektrische scooter (escooter) wordt namelijk geen Euro-norm toegekend.
Wat is Euro 5?
De Euro norm wordt geclassificeerd met nummers. Hoe hoger het getal achter de ‘Euro’, hoe schoner de uitstoot is die bij de verbranding vrijkomt. In januari 2018 werd de verkoop van Euro 2 en Euro 3 al verboden. Zo moesten de scooter fabrikanten er dus voor zorgen dat alle modellen met een brandstofmotor aan de Euro 4 milieu eisen voldeden. In 2020, dit jaar dus, zal de Euro 5 voor brommers en scooters ingevoerd worden, wat betekent dat de verkoop van Euro 4 straks verboden gaat worden.
Levertijden gaan flink oplopen
Fabrikanten zijn nu al druk bezig om hun scooters klaar te maken voor de Euro 5 norm. In principe zijn alle scooters nog Euro 4 maar straks mogen ze niet meer verkocht worden. Daarom moeten fabrikanten de motorblokken aanpassen zodat ze wel voldoen aan de Euro 5 milieunorm. Ze moeten dus nog schoner worden. Hierdoor ontstaat vertraging en dat zal betekenen dat het langer duurt voordat jij je bestelde scooter geleverd krijgt.
De communicatie vanuit Piaggio/Vespa is dat er in ieder geval een vertraging vanaf september gaat ontstaan met betrekking tot de Vespa scooters en de Piaggio Zip. De Vespa Notte verdwijnt straks uit het assortiment dus mocht je dit modellen willen dan moet je niet te lang wachten met het kopen ervan. Andere scooter fabrikanten zoals Peugeot, Sym, en Kymco gaan vermoedelijk dezelfde vertraging krijgen als Piaggio en Vespa.
Update vanuit Piaggio en Vespa
Update 8-10-2020
Vespa komt in november 2020 al met Euro 5 motorblokken. Wil je een nieuwe Euro 5 Vespa scooter kopen, dan kan dat dus vanaf november dit jaar! En wat Piaggio betreft kun je een Piaggio scooter bestellen, zoals de Zip, met een Euro 4 motorblok tot en met oktober dit jaar. Wees er dus snel bij, want na oktober moet je een tijdje wachten voordat je weer een Piaggio Euro 5 kunt bestellen. De eerst nieuwe Piaggio scooters zijn weer te koop in het voorjaar van 2021. Zoals het er nu naar uitziet zal dat in de maand maart zijn.
Ook de corona heeft impact
Vanwege de corona perikelen hebben de brommer en scooter fabrikanten een achterstand opgelopen in de productie. Op dit moment is daar gelukkig nog niet heel veel van te merken omdat er nog voorraad is. Op het moment dat de voorraad niet voldoende wordt aangevuld, dan ontstaan er vertragingen. Mede doordat de fabrikanten druk bezig zijn om de brommers en scooters klaar te maken voor Euro 5 ontstaan er wederom vertragingen. De levertijd kan dus langer worden dan dat normaal gesproken het geval is.
Mag ik op een Euro 4 scooter blijven rijden?
Mocht je nu een Euro 4 scooter kopen, dan kun je daar uiteraard gewoon op blijven rijden. Het is niet dat de Euro 4 verboden wordt. De verkoop van nieuw Euro 4 scooters wordt straks verboden, maar indien je er een in bezit hebt, mag je daar uiteraard gewoon op blijven rijden.
Den Haag voert net als Amsterdam een milieuzone in
Amsterdam is de eerste stad in Nederland die een milieuzone heeft ingevoerd voor de bromfietsen en snorfietsen. De 2-takt brommers en scooters mogen bijvoorbeeld niet meer in de binnenstad komen. De gemeente Den Haag volgt per 1 december 2020. Dit betekent dat je straks dus ook niet meer in de binnenstad van Den Haag met een 2-takt bromfiets of scooter mag rijden.
Sinds 2018 kun je in principe geen brommer of scooter meer kopen die 2-takt is. 2-takt is een verouderde techniek welke de Euro 4 norm niet gehaald heeft. In 2018 zijn er in principe geen 2-takt brommers meer bijgekomen op de markt met uitzondering op de Tomos.
Bij de 2-takt brommer moet je regelmatig het oliereservoir bijvullen of brommermix tanken. Bij de 4-takt tank je gewoon auto benzine (Euro95) en laat je 1x per jaar de motorblok olie verversen. Olie bijvullen is bij de E4 dus niet nodig.
Geen invloed op de elektrische scooter
De Euro norm raakt de elektrische scooter niet. Elektrische scooters hebben geen uitstoot en daarom is er ook geen Euro classificatie voor de elektrische modellen. Ze zijn schoon en zullen met de tijd ook niet verbannen worden in de binnensteden. Zelfs de levertijden worden niet door de emissienorm (milieunorm) beïnvloed. Je kunt dus gewoon een elektrische scooter kopen zonder dat het onduidelijk is wanneer hij geleverd wordt.
Escooters hebben bovendien veel voordelen. Ze rijden goedkoper, want elektriciteit is goedkoper dan benzine. Daarnaast heeft een verbrandingsmotor (motor op benzine) onderhoudsbeurten nodig en de elektromotor niet! Qua onderhoud ben je dus ook stukken goedkoper uit.
Mocht je meer over escooters willen weten, dan kun je tevens hier lezen welke de beste escooters zijn van 2020.
Zodra er weer een update uitkomt dan zullen wij deze blog voorzien van het laatste nieuws.