opc_loader

Scooter opvoeren

Scooter opvoeren
geplaatst op UPDATE 14-05-2019 om 20:06:44
95968 keer bekeken
Tags: Scooter opvoeren

Alles over scooter opvoeren

 
Scooter_opvoerenGaat je scooter niet snel genoeg? Je scooter opvoeren is dan dé oplossing. Fast & Furious Scooters kan voor jou je scooter opvoeren zodat hij sneller rijdt dan origineel, dit geldt zowel voor je nieuwe scooter die je koopt als voor je oude scooter. Op deze pagina lees je alles over een scooter opvoeren (ontgrenzen) en afvoeren. Ook behandelen we een stukje regelgeving (Nederlandse wet).

 

Snelheid en de Nederlandse wet

Nederland kent een aantal strenge regels waaraan motorvoertuigen, waaronder brommers en scooters, moeten voldoen. Zo mag een snorscooter of snorfiets niet harder kunnen dan 25km p/u en een bromscooter of bromfiets niet harder dan 45km p/u. In het land van fabricage/herkomst zijn de regels vaak anders en rijden deze scooters origineel een stuk sneller. Om ze toe te laten op de openbare weg in Nederland moeten er aanpassingen worden gedaan waardoor de scooter dus ‘begrensd’ wordt. Scooters die in Nederland verkocht worden en beschikken over de juiste papieren zijn dus in feite voorzien van een snelheidsbeperking. Opvoeren betekent in veel gevallen dus dat de beperking ongedaan wordt gemaakt waardoor de scooter sneller kan rijden.

 

SNELMENU

 

Snelheid en de wet | Voordelen scooter opvoeren | 2-takt opvoeren | 4-takt opvoeren | Varioring | Welke scooter niet op te voeren |

Snelheidsbegrenzer | Opvoeren & Garantie | Wat kost opvoeren | Maatwerk | Afvoeren/Origineel maken

 

Voordelen scooter opvoeren

Een scooter opvoeren, oftewel de beperking(en) verwijderen, heeft een aantal voordelen. Zo kan in het geval van een 4-takt scooter het brandstofverbruik verder omlaag geschroefd worden. Dit resulteert dus in een lager brandstofverbruik. In veel gevallen ga je van een verbruik van 1:25 à 1:30 naar 1:35 tot 1:40. Injectiescooters kunnen zelfs 1 op 55 of 1 op 60 halen!

 

Doordat de scooter feitelijk weer origineel wordt gemaakt, wordt de verbranding en temperatuur van het motorblok optimaal. Door een betere verbranding krijg je minder vervuiling in het motorblok waardoor de prestaties beter en langer optimaal blijven. De bougie gaat langer mee en zelfs de aandrijfsnaar heeft het minder te verduren omdat bijvoorbeeld ook de vario-ring verwijderd wordt. Zoals je kunt lezen zijn de snelheidsbeperkingen die speciaal zijn aangebracht vanwege de Nederlandse wet niet bevorderlijk voor de prestaties en levensduur van de scooter. >>Even samengevat komt het opvoeren het verbruik ten goede evenals de prestaties en de levensduur van de scooter. Dus ga je een scooter kopen? Denk dan aan ontgrenzing. In onze shop noemen wij het ook wel chiptuning.

 

Een elektrische scooter opvoeren (e-scooter) kan tegenwoordig ook! Wij hebben namelijk ook een afdeling voor e-scooter tuning!

 

snelle_scooter

 

2-takt en 4-takt

Er zijn in feite 2 soorten scooters (motorblokken) op de markt; 2-takt en 4-takt. Het verschil tussen 2-takt en 4-takt is dat bij 4-takt er extra onderdelen aanwezig zijn welke het brandstofverbruik verder naar beneden kunnen brengen. De techniek is vergelijkbaar met die van een auto. Zo is er een nokkenas aanwezig en zijn er kleppen. De olie hoeft bij een 4-takt niet meer met behulp van een oliepomp toegevoegd te worden aan de brandstof omdat de smering in het motorblok m.b.v.  motorolie plaatsvindt.

 

Opvoeren 2 -takt

Het opvoeren van een 2-takt gaat in praktijk ook vaak anders in zijn werk dan bij de 4-takt. De 2-takt wordt op een aantal technische punten aangepakt om hem langzamer te maken zodat hij aan de Nederlandse wet voldoet. Denk hierbij aan een kleinere sproeier, een prop in de uitlaat, een aanpassing in de luchttoevoer (luchtfilter of luchtfilterhuis) naar de carburateur, een varioring en een cdi (ontstekingsregeling). Een 2-takt scooter kun je behoorlijk snel laten rijden zonder hele grote aanpassingen. Denk aan een snelheid rond de 80 km/u. Een andere cilinder is dus niet nodig om het een stuk sneller te maken.

 

Opvoeren 4-takt

De 4-takt wordt vaak alleen beperkt met een cdi (ontstekingsregeling) en een vario-ring. Door de vario-ring te verwijderen en de cdi aan te passen rijdt de scooter meteen een stuk sneller. Gemiddeld rijdt de scooter 60 à 65 km/u na de aanpassing. Dit verschilt uiteraard per scootermerk en model. Euro 4 scooters hebben meestal geen cdi meer maar een ecu. Bij een ecu veranderen wij de software en spreken we over chiptuning.

 

Opvoeren e-scooter

Een e-scooter opvoeren kan bij ons ook. Helaas is dit nog niet bij alle modellen mogelijk, maar het begin is gemaakt! Iedere dag komen we weer een stapje verder. Staat de opvoer-optie in de accessoirelijst erbij, dan is het voor dat model mogelijk. Een elektrische tweewieler sneller laten rijden doen wij door de software aan te passen, wat chiptuning heet. Wil je een elektrische scooter kopen en wat sneller rijden, dan moet je dus bij ons zijn!

 

Wat doet een varioringvarioring

De overbrenging van het motorblok naar het achterwiel gebeurt o.a. met een snaar. Deze snaar kun je zien als de ketting bij een racefiets. De racefiets heeft aan de voorzijde meerdere tandwielen van klein naar groot. Je begint met het kleine tandwiel zodat je snel en licht kunt fietsen (optrekken). Wil je sneller dan moet je een groter tandwiel kiezen aan de voorzijde. Doordat de omtrek groter wordt aan de aandrijvende kant neemt de snelheid toe. Bij de scooter werkt dit ongeveer ook zo, maar dan automatisch en zonder tandwielen. De vario is een onderdeel dat uitzet naarmate het motorblok sneller ronddraait. Hierdoor neemt de diameter toe en de snelheid van het achterwiel daardoor ook. Een varioring beperkt het uitzetten van de vario waardoor de scooter dus de originele ‘maximum’ snelheid vanaf fabriek niet kan halen. Dit komt omdat de scooters een beperkte snelheid in Nederland mogen rijden. Veel scooters worden in bijvoorbeeld Italië gemaakt en daar mogen de scooters een stuk harder dan in Nederland. Net als een auto ben je zelf verantwoordelijk voor de snelheid die je rijdt.

 

Welke scooters zijn niet op te voeren

Eigenlijk zijn alle scooters op te voeren op een enkeling na. De IVA venice is bijvoorbeeld het enige model bij welke het nog niet mogelijk is uit de IVA collectie. Alle modellen van Piaggio, SYM, Kymco, BTC, AGM, Turbho, en Killerbee zijn verder op te voeren of te ontgrenzen.

 

De enkeling die nog niet is op te voeren betreft een injectie model, maar als het aan ons ligt duurt ook dat niet lang meer. Wij zijn namelijk continu bezig om ons verder te ontwikkelen op het gebied van scooter chiptuning.

 

Snelheidsbegrenzersnelheidsbegrenzer_scooter_inbouwen

 

Uiteraard wil je dat je scooter ook de originele snelheid kan rijden zodat je bij een verkeerscontrole niet door de mand valt. Hiervoor wordt een snelheidsbegrenzer (toerenbegrenzer) ingezet. Als de snelheidsbegrenzer uit staat dan rijdt de brommer of scooter zo hard als hij kan. Zet je de snelheidsbegrenzer aan dan rijdt deze de normale ‘toegestane’ snelheid. Wil je weten wat er voor jouw scooter mogelijk is dan kun je het beste even contact met ons opnemen.

 

Modellen waarbij een snelheidsbegrenzer sowieso kan zijn:

  • Sym Mio
  • Kymco Agility
  • Sym Fiddle 2 / 3
  • Sym Jet 14 en Symphony ST
  • Peugeot Speedfight 4
  • AGM alle modellen
  • BTC alle modellen
  • IVA alle modellen
  • Turbho alle modellen
  • Killerbee alle modellen

 

Hoe zet je een toerenbegrenzer / snelheidslimiet aan of uit

In de meeste gevallen moet je een speciale handeling uithalen tijdens het starten van de scooter om de begrenzing eraf te halen zodat je de ’opgevoerde’ snelheid kunt rijden. Mocht je aangehouden worden door de politie en op de rollerbank moeten, dan rijdt je scooter de originele snelheid, mits je de motor vooraf eerst af hebt gezet. Meestal vraagt de politie zelfs of je even de motor af wilt zetten en daardoor valt het nog minder op! De snelheidsbegrenzer kun je op verschillende manieren laten activeren (per systeem verschillend).

 

  1. Schakelaar (dimlicht/grootlicht/speciale schakelaar) of combinatie van…
  2. Magneetschakelaar waarbij een magneet in de buurt gehouden moet worden voor activatie
  3. Morsecode-handeling met remhendel (bijv. kort-kort-lang)
  4. Gebruik te maken van een speciaal plugje/stekkertje
  5. Activeren via een afstandsbediening

 

Opvoeren en Garantie

Een scooter kun je op 2 manieren opvoeren:

 

Manier 1 is door de beperkingen te verwijderen (ontgrenzen) welke speciaal vanwege de Nederlandse wetgeving wordt aangebracht. Feitelijk maak je de scooter hierdoor weer origineel. Deze manier van opvoeren komt juist ten goede van je scooter en daardoor blijft de garantie behouden.

 

Manier 2 is de scooter opvoeren door gebruik te maken van een andere cilinder, carburateur en/of uitlaat. Hierdoor ga je het motorvermogen vergroten en wijk je af van de technische specificaties zoals deze zijn afgegeven door de fabrikant. Deze manier van opvoeren heeft wel invloed op de garantie.

 

Wat kost opvoeren gemiddeld

Het opvoeren van je scooter kan bij ons al vanaf 35,- Euro. Hierbij wordt de varioring verwijderd. Als het om een 4-takt scooter zonder injectie gaat kan een nieuwe CDI ervoor zorgen dat de scooter een stuk sneller rijdt. Het vervangen van de CDI kan al vanaf 70,- Euro. Scooters met injectie en/of een ECU kunnen wij chiptunen en dat kost 199,95 Euro.

 

Zoals je wellicht weet kun je bij een politiecontrole/rollenbank door de mand vallen met een opgevoerde scooter omdat deze harder rijdt dan is toegestaan. Wij kunnen je scooter ook opvoeren waarbij we tevens een snelheidsbegrenzer inbouwen met verborgen schakelaar. Dit kost meestal 199,- Euro maar bij sommige modellen kan dat goedkoper.

 

Heb je speciale wensen i.v.m. het bedienen van de begrenzing (aan- of uitzetten) dan heeft dat invloed op de prijs.

 

Maatwerkchiptuning-scooter-euro4-Escooter

Heb je speciale wensen zoals sneller optrekken en niet veel harder rijden, een specifieke maximumsnelheid of een speciale manier van het activeren van je snelheidsbegrenzing? Neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden. Wij hebben specialisten in huis die alles afweten van elektronica, customized solutions, chiptuning en opvoeren.

 

Van opvoeren (sneller) naar afvoeren (langzamer)

Indien je de scooter weer origineel wilt maken, eventueel vanwege een WOK status, dan is dat geen enkel probleem. Wij kunnen je tweewieler weer in originele staat terugbrengen zodat deze weer 25 of 45 rijdt.

 

Euro 4 scooter opvoeren

Heb je gewacht met het kopen van een Euro 4 scooter omdat je hem wel wilt kunnen opvoeren? Wachten is niet meer nodig want bij Fast en Furious kun je namelijk een Euro 4 scooter laten opvoeren! Lees hier meer over wat een Euro 4 scooter is.

 

Een Euro 4 scooter opvoeren is vanaf nu mogelijk! Wil je een nieuwe Euro 4 scooter kopen en deze meteen op laten voeren? Dan ben je bij Fast en Furious aan het juiste adres.

 

Opgevoerde scooter kopen en betalen in termijnen

Wist je dat je zelfs een nieuwe Euro 4 scooter kunt bestellen en meteen kunt op laten voeren, én deze in termijnen kunt betalen? Leasen kan al voor minder dan 20,- euro per maand! Uiteraard blijft de garantie volledig van kracht.

 

Zelf je scooter of brommer opvoeren kan uiteraard uit. De benodige onderdelen kan je kopen op scooteronderdelenshop.com

 

 
 
Klik hier voor meer fast&furious scooters verhuist naar kopperweg 21 alphen aan den rijn

Reacties

Er moet ingelogd worden voordat u een reactie kunt plaatsen.

qshops logo - rdw logoFast & Furious Scooters | online scooter kopen & scooter leasen  zowel nieuwe (o.a. vespa & retro) scooters als 2de hands scooters en scooter accessoires
KVK: 27154525 - BTW: NL8025.56.437.B01 Prijzen onder voorbehoud van fouten en wijzigingen. Copyright © 2005-2019 El Caballo bv. All rights reserved.

to top of page