Menu
opc_loader

Scooter opvoeren

Scooter opvoeren

Alles over scooter opvoeren

 
Scooter_opvoerenGaat je scooter niet snel genoeg? Je scooter opvoeren is dan de oplossing. Fast & Furious Scooters kan voor jou je scooter opvoeren zodat hij sneller rijdt dan origineel. Op deze pagina lees je alles over een scooter opvoeren (ontgrenzen) en afvoeren. Ook behandelen we een stukje regelgeving (Nederlandse wet).

 

Snelheid en de Nederlandse wet

Nederland kent een aantal strenge regels waaraan motorvoertuigen, waaronder scooters, moeten voldoen. Zo mag een snorscooter niet harder kunnen dan 25km p/u en een bromscooter niet harder dan 45km p/u. In het land van fabricage/herkomst zijn de regels vaak anders en rijden deze scooters origineel een stuk sneller. Om ze toe te laten op de openbare weg in Nederland moeten er aanpassingen worden gedaan waardoor de scooter dus ‘begrensd’ wordt. Scooters die in Nederland verkocht worden en beschikken over de juiste papieren zijn dus in feite voorzien van een snelheidsbeperking. Opvoeren betekent in veel gevallen dus dat de beperking ongedaan wordt gemaakt waardoor de scooter sneller kan rijden.

___________________________________________________________________________________________________________________

SNELMENU

Snelheid en de wet | Voordelen scooter opvoeren2-takt opvoeren4-takt opvoeren | VarioringWelke scooter niet op te voeren

SnelheidsbegrenzerOpvoeren & Garantie | Wat kost opvoerenMaatwerkAfvoeren/Origineel maken

___________________________________________________________________________________________________________________

 

Voordelen scooter opvoeren

Een scooter opvoeren, oftewel de beperking(en) verwijderen, heeft een aantal voordelen. Zo kan in het geval van een 4-takt scooter het brandstofverbruik verder omlaag geschroefd worden. Dit resulteert dus in een lager verbruik. In veel gevallen ga je van een verbruik van 1:25 à 1:30 naar 1:35 tot 1:40. Doordat de scooter feitelijk weer origineel wordt gemaakt, wordt de verbranding en temperatuur optimaal. Door een betere verbranding krijg je minder vervuiling in het motorblok waardoor de prestaties beter en langer optimaal blijven, de bougie langer meegaat en zelfs de aandrijfsnaar het minder te voortduren krijgt omdat bijvoorbeeld ook de vario-ring verwijderd wordt. Zoals je kunt lezen zijn de snelheidsbeperkingen die speciaal zijn aangebracht vanwege de Nederlandse wet niet bevorderlijk voor de prestaties en levensduur van de scooter. >>Even samengevat komt het opvoeren het verbruik ten goede evenals de prestaties en de levensduur van de scooter. Dus ga je een scooter kopen? Denk dan aan ontgrenzing.

snelle_scooter

2-takt en 4-takt

Er zijn in feite 2 soorten scooters op de markt; 2-takt en 4-takt. Het verschil tussen 2-takt en 4-takt is dat bij 4-takt er extra onderdelen aanwezig zijn welke het brandstofverbruik verder naar beneden kunnen brengen. De techniek is vergelijkbaar met die van een auto. Zo is er een nokkenas aanwezig en kleppen. De olie hoeft niet meer met behulp van een oliepomp toegevoegd te worden aan de brandstof omdat de smering via de motorolie plaatsvindt.

 

Opvoeren 2 -takt

Het opvoeren van een 2-takt gaat in praktijk ook vaak anders in zijn werk dan bij de 4-takt. De 2-takt wordt op een aantal technische punten aangepakt om hem langzamer te maken zodat hij aan de Nederlandse wet voldoet. Denk hierbij aan een kleinere sproeier, een prop in de uitlaat, een aanpassing in de luchttoevoer naar de carburateur, een varioring en een cdi (ontstekingsregeling). Een 2-takt scooter kun je behoorlijk snel laten rijden zonder hele grote aanpassingen. Denk aan een snelheid rond de 80 km/u.

 

Opvoeren 4-takt

De 4-takt wordt vaak alleen beperkt met een cdi (ontstekingsregeling) en een vario-ring. Door de vario-ring te verwijderen en de cdi aan te passen rijdt de scooter meteen een stuk sneller. Gemiddeld rijdt de scooter 60 à 65 km/u na de aanpassing. Dit verschilt uiteraard per scootermerk en model.

 

Wat doet een varioring

De overbrenging van het motorblok naar het achterwiel gebeurt o.a. met een snaar. Deze snaar kun je zien als de ketting bij een racefiets. De racefiets heeft aan de voorzijde meerdere tandwielen van klein naar groot. Je begint met het varioringkleine tandwiel zodat je snel en licht kunt fietsen (optrekken). Wil je sneller dan moet je een groter tandwiel kiezen aan de voorzijde. Doordat de omtrek groter wordt aan de aandrijvende kant neemt de snelheid toe. Bij de scooter werkt dit ongeveer ook zo, maar dan automatisch en zonder tandwielen. De vario is een onderdeel dat uitzet naarmate het motorblok sneller ronddraait. Hierdoor neemt de diameter toe en de snelheid van het achterwiel daardoor ook. Een varioring beperkt het uitzetten van de vario waardoor de scooter dus de originele ‘maximum’ snelheid vanaf fabriek niet kan halen. Dit komt omdat de scooters een beperkte snelheid in Nederland mogen rijden. Veel scooters worden in bijvoorbeeld Italië gemaakt en daar mogen de scooter een stuk harder dan in Nederland. Net als een auto ben je zelf verantwoordelijk voor de snelheid die je rijdt.

 

Welke scooters zijn niet op te voeren

Bijna alle scooters zijn op te voeren maar er zitten er een paar tussen die zich niet makkelijk laten opvoeren. Dit zijn de zogeheten Injectie scooters. De Injectie scooters gebruiken geen CDI unit maar een ECU unit. Deze ontstekingsregeling is een stuk geavanceerder welke opnieuw geprogrammeerd zou moeten worden. Dit noemt men chiptuning. Aangezien de kosten hiervoor bijzonder hoog zijn heeft Fast & Furious Scooters ervoor gekozen om de zogeheten Injectie scooters niet op te voeren.

De volgende scooter merken en types zijn een Injectie type:

  • Yamaha Neo s 4-takt
  • Yamaha Aerox 4-takt
  • Honda Vision Injectie
  • Honda NSC50R
  • Sym Fiddle 3
  • Kymco New Sento

 

Snelheidsbegrenzer

 
snelheidsbegrenzer_scooter_inbouwenUiteraard wil je dat je scooter ook de originele snelheid kan rijden zodat je bij een verkeerscontrole niet door de mand valt. Hiervoor wordt een snelheidsbegrenzer ingezet. Als de snelheidsbegrenzer uitstaat dan rijdt de scooter snel als hij is opgevoerd. Zet je de snelheidsbegrenzer aan dan rijdt deze de normale ‘toegestane’ snelheid. Wil je weten wat er voor jouw scooter mogelijk is dan kun je het beste even contact met ons opnemen. In de meeste gevallen moet je een speciale handeling uithalen tijdens het starten van de scooter om de begrenzing er af te halen zodat je de ’opgevoerde’ snelheid kunt rijden. Mocht je aangehouden worden door de politie en op de rollerbank moeten dan rijdt je scooter de originele snelheid, mits je de motor vooraf eerst af hebt gezet. De snelheidsbegrenzer kun je op verschillende manieren laten activeren (per systeem verschillend)
 
  1. Schakelaar (dimlicht/grootlicht/speciale schakelaar) of combinatie van…
  2. Magneetschakelaar waarbij een magneet in de buurt gehouden moet worden voor activatie
  3. Morsecode-handeling met remhandle (bijv. kort-kort-lang)
  4. Gebruik te maken van een speciaal plugje/stekkertje
  5. Activeren via een afstandsbediening

 

Opvoeren en Garantie

Een scooter kun je op 2 manieren opvoeren. Manier 1 is door de beperkingen te verwijderen (ontgrenzen) welke speciaal voor de Nederlandse wet worden aangebracht. Feitelijk maak je de scooter hierdoor weer origineel. Deze manier van opvoeren komt juist ten goede voor je scooter en daardoor blijf de garantie behouden. Manier 2 is de scooter opvoeren door gebruik te maken van een andere cilinder, carburateur en/of uitlaat. Hierdoor ga je het motorvermogen vergroten en wijk je af van de technische specificaties zoals deze zijn afgegeven door de fabrikant. Deze manier van opvoeren heeft wel invloed op de garantie.

 

Wat kost opvoeren gemiddeld

Het opvoeren van je scooter kan bij ons al vanaf 35,- Euro. Hierbij wordt de varioring verwijderd. Als het om een 4-takt scooter gaat kan een nieuwe CDI ervoor zorgen dat de scooter een stuk sneller rijdt. Het vervangen van de CDI kan al vanaf 70,- Euro. Zoals je wellicht weet kun je bij een politiecontrole/rollenbank door de mand vallen met een opgevoerde scooter omdat deze harder rijdt dan is toegestaan. Wij kunnen je scooter ook opvoeren waarbij we tevens een snelheidsbegrenzer inbouwen met verborgen schakelaar. Dit kost rond de 200,- Euro. Deze prijs kan per type scooter enigszins afwijken. Heb je speciale wensen i.v.m. het bedienen van de begrenzing (aan- of uitzetten) dan heeft dat invloed op de prijs.

 

Maatwerk

Heb je speciale wensen zoals sneller optrekken en niet veel harder rijden, een specifieke maximum snelheid of een speciale manier van het activeren van je snelheidsbegrenzing? Neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden. Wij hebben specialisten in huis die alles afweten van elektronica, customized solutions en opvoeren.

 

Van opvoeren (sneller) naar afvoeren (langzamer)

Indien je de scooter weer origineel wilt maken, eventueel vanwege een WOK status, dan is dat geen enkel probleem. Wij kunnen de scooter weer in originele staat terugbrengen zodat deze weer 25 of 45 rijdt.

 

Zelf je scooter of brommer opvoeren kan uiteraad uit. De benodige onderdelen kan je kopen op scooteronderdelenshop.com

Terug

Reacties

Er moet ingelogd worden voordat u een reactie kunt plaatsen.

qshops logo - rdw logoFast Furious Scooters | online scooter kopen & scooter leasen  zowel nieuwe (o.a. vespa & retro) scooters als 2de hands scooters en scooter accessoires
KVK: 27154525 - BTW: NL8025.56.437.B01 Prijzen onder voorbehoud van fouten en wijzigingen. Copyright © 2005-2017 El Caballo bv. All rights reserved.

to top of page