Welke accu en motor kies je bij je elektrische scooter

Welke accu en motor kies je bij je elektrische scooter
Door Jack Walker geplaatst op 18-12-2020
3243 keer bekeken
Tags: Elektrische scooters

Bij het kiezen van een elektrische scooter is het slim om op de specificaties van de accu en van de motor te letten. Er zit namelijk verschil in bij escooters. De accu en de motor bepalen samen namelijk hoeveel kilometer je kunt rijden, wat we ook wel rijbereik noemen of actieradius. Op deze pagina leggen we je uit wat Volt, Ah, Wh, en Watt allemaal betekenen en inhouden, en hoe je weet welke elektrische scooter het beste bij je past.

Volt, Ampère, Wh… wat betekent het nou eigenlijk?

Bij het kopen van een elektrische scooter wordt je geconfronteerd met allerlei termen zoals Volt, Ampère, en Wh (Watt uur). Deze termen hebben allemaal te maken met de accu. Wanneer het om het uithoudingsvermogen gaat dan hoeft een accu met veel Ampère (Ah) niet perse beter zijn. Bij het uithoudingsvermogen gaat eigenlijk meer om de combinatie van Volt en Ah. In feite draait het dus om de Wh wat staat voor Watt per uur en die reken je als volt uit:

►Volt (V) vermenigvuldigen met Ampère (Ah) = Watt uur (wh), dus Volt X Ah = Wh.

Wh vertelt je hoeveel Watt de accu kan leveren. Hiermee kun je in theorie tegelijkertijd uitrekenen hoeveel je met de elektrische scooter kunt rijden.

Bromscooter: Een gemiddelde bromscooter met een 1500W motor, zonder windscherm, verbruikt 30 Watt per kilometer, bij 20 graden Celsius. Dit is dus bij een snelheid van 45 km per uur.

Snorscooter: Een gemiddelde snorscooter met een 1500W motor, zonder windscherm, verbruikt 20 Watt per kilometer, bij 20 graden Celsius. Dit bij een snelheid van 25 km per uur.

Een zwaardere motor, bijvoorbeeld 2000W, verbruikt iets meer, en een lichtere motor, bijvoorbeeld 1000W iets minder.

Even samengevat:

  • 45 km bromscooter (1500W motor) = 30 Watt per kilometer
  • 25 km snorscooter (1500W motor) = 20 Watt per kilometer

Wanneer je een accu hebt met een vermogen van 1500Wh dan kun je met een bromscooter 50 km rijden (1500/30=50). Met de snorscooter kun je met een 1500Wh accu 75 km rijden (1500/20=75).

Elektrische scooters met 3 wielen zoals de Doohan verbruiken meer energie. Dit komt doordat de rolweerstand groter is vanwege het extra wiel.

volt en ampere escooter

Welke rol speelt de spanning (Volt) in het verhaal?

Bij de accu draait het om Wh welke de vermenigvuldiging is van de spanning (Volt) en het amperage (A). Hoe hoger de spanning van de accu is, hoe hoger de trekkracht is van de escooter. Een scooter met een 60V accu trekt dus sneller op dan een scooter met een vergelijkbaar model met een 48V accu, ook al is het Wattage (Wh) van de accu onderaan de streep hetzelfde.

Voorbeeld:

  • Accu 1: 48V / 32,5Ah (1560Wh)
  • Accu 2: 60V / 26Ah (1560Wh)

Zowel accu 1 als accu 2 heeft een Wattage van 1560Wh wat betekent dat ze allebei dezelfde capaciteit hebben, en je met beide accu’s evenveel kilometer kunt rijden. In 25 km snorscooter uitvoering zou je 1560/20= 78 km kunnen rijden, en bij de bromscooter uitvoering 52 km. Echter trekt de scooter met accu 2 (60 volt) sneller op dan de scooter met accu 1.

Een bijkomend voordeel is hoe hoger de spanning van de accu, hoe minder het energieverlies er plaatsvindt over de bekabeling. In theorie dus net iets efficiënter. Zo werken hoogspanningsmasten die de elektriciteit transporteren van de elektriciteitscentrale naar de transformatorhuisjes op een hoge spanning omdat het verlies dan over de elektriciteitskabels minder is. Bij elektrische scooters is dat ook het geval. Er vindt dus minder verlies plaats bij een accu van 60 volt dan bij een accu van 24 volt.

Welke scooters een accu hebben met een hoog voltage lees je hieronder:

dragon e nipponia f3 iva escooters

De temperatuur is van invloed op het aantal kilometers

De temperatuur is van invloed op verschillende factoren. Om te beginnen heeft de buitentemperatuur invloed op de rolweerstand van de banden, en op de luchtweerstand. Wanneer de lucht warm is, en dus de buitentemperatuur warm, dan is de lucht dunner, waardoor de weerstand minder wordt. In de winter zou een auto als voorbeeld genomen, 10% meer energie verbruiken dan in de zomer, omdat de lucht dikker is in de zomer. Warme lucht zet uit, en dat beïnvloed de luchtweerstand. Een scooter zonder windscherm heeft natuurlijk minder oppervlak dan een auto, maar dan nog tonen de cijfers aan dat de temperatuur van de buitenlucht van invloed is op het rijbereik.

Accu’s presteren minder bij koude omstandigheden

De accu is een onderdeel welke duidelijk minder presteert wanneer het buiten koud is. Wanneer de accu koud is, dan bewegen de moleculen in de accu langzamer waardoor er ook minder energie afgegeven wordt. Dat betekent dat een koude accu minder energie kan afgeven en daardoor haal je met je escooter minder kilometers op een volle accu dan bij een warmere temperatuur of warme accu. Alle specificaties die worden gegeven door de fabrikanten van een elektrische scooter zijn berekend op een temperatuur van 20 graden Celsius. Dit is de ideale temperatuur voor de accu waarbij hij dus optimaal presteert.

Bewaar de accu binnen bij koud weer

De accu van een elektrische scooter kun je daarom het beste binnen in huis bewaren en ook het beste in een warme omgeving opladen. Wanneer je de scooter in gebruik wilt nemen, bij koud weer, dan plaats je de warme accu in de scooter, en kun je de volle capaciteit benutten. De accu koelt niet snel af wanneer je hem gebruikt, dus je hoeft je geen zorgen te maken onderweg. Een koude accu warmt daarentegen ook lastig op in de koude buitenlucht, dus tijdens het rijden wordt hij wat langzamer warm.

Langere tijd de accu of escooter niet gebruiken

Ga je de accu lange tijd niet gebruiken, dan kun je hem weer het beste op een koude plaats bewaren. De accu zal bij een lagere temperatuur langer houdbaar blijven (energie vasthouden), dan bij een warme temperatuur. Soms zeggen ze wel eens om batterijen in de koelkast te bewaren, omdat ze dan langer houdbaar zijn. Accu’s zijn in feite ook batterijen.

nipponia f3 elektrische scooter

Efficiëntie van de motor

Je hebt escooters met een naafmotor (motor in het achterwiel) met dus een directe overbrenging, en escooters met een overbrenging waarbij gebruik gemaakt wordt van een snaar (riem), ketting, of tandwielen.

De elektromotor verbruik minder energie wanneer hij op hogere snelheid draait. Wanneer er sprake is van een naafmotor, dan moet de motor op gang komen, en dat verbruikt meer energie.

Wanneer de escooter een overbrenging heeft waarbij gebruik gemaakt wordt van een snaar, tandwielen, of ketting, dan kan de motor op hogere toeren draaien wat hem efficiënter maakt. De Vespa Elettrica en de Nipponia F3 als voorbeeld genomen hebben een overbrenging met tandwielen. De verhouding is ongeveer 1 op 10 wat betekent dat de motor bij het optrekken als 10x sneller draait, en daardoor minder energie verbruikt bij het wegrijden. Wanneer de motor op volle snelheid draait, dan neemt het energieverbruik verder af en ontlopen de verschillende technieken elkaar niet zo veel meer. Vooral bij het optrekken maakt het type overbrenging verschil.

Een nadeel van overbrenging zoals tandwielen, een ketting, of een snaar, heeft aan haar kant ook weer enkele nadelen. Er gaat namelijk energie verloren in de overbrenging zelf, waarbij de tandwielen in het geval van de Vespa en de Nipponia weer het meest efficiënt zijn en zorgen voor het minste verlies.

De overbrenging, zoals tandwielen of een snaar, zorgt voor extra onderdelen die op hun beurt weer een grotere onderhoudsbehoefte hebben. De snaar heeft bijvoorbeeld een bepaalde levensduur en moet vroeg of laat vervangen worden, net zoals dat bij normale benzine scooters het geval is.

Welke motor moet ik kiezen bij een escooter?

Je kunt een elektrische scooter kopen met een 1000W motor, maar ook met een 2000W, 3000W, en zelfs 4000W motor. Doorgaans dekt de 2000W motor iedere situatie af, dus daarmee heb je altijd voldoende vermogen. Het maximale vermogen wordt pas benut wanneer je een zeer steile helling op zou rijden, en de rijsnelheid daarbij af zou nemen. Op een normaal vlak wegdek verbruik je bij lange na geen 2000 Watt. Alleen in extreme situaties, waar we in Nederland nooit te maken mee krijgen, zou een motor met meer dan 2000 Watt een voordeel bieden. Kortom is het overkill wat een ongunstig energieverbruik met zich meebrengt. Veel mensen hebben aan een 1000W of 1500W motor meer dan voldoende. Onderaan de streep verbruiken de iets lichtere motoren minder energie, en daardoor rijdt je langer op je accu.

Om je een idee te geven welke escooter welke motor heeft hebben wij een korte samenstelling gemaakt hieronder:

bosch motor elektrische scooter

Elektrische scooter kopen op afbetaling

Bij ons kun je een elektrische scooter kopen en betalen met IDeal, maar je kunt hem ook kopen op afbetaling. Wil je kopen op afbetaling dus kun je kiezen uit betalen met IN3 of kiezen voor leasen.

Met IN3 betaal je jouw elektrische scooter in 3 delen. Het eerste deel betaal je wanneer je hem bestelt. Het tweede en derde deel betaal je binnen 30 dagen en 60 dagen.

Ga je een scooter leasen dan betaal je per maand. Zo kun je bij ons een escooter leasen in 12, 18, 24, 36, 48, 60, en zelfs 72 maanden. Hierbij betaal je een vast laag maandbedrag en hoef je niet eerst het bedrag bij elkaar te sparen. Wil je een escooter kopen + extra accu, dan is leasen vaak ook extra interessant. Je betaalt namelijk ook per maand voor je extra accu, en dat maakt hem weer een stukje betaalbaarder.

Klik hier voor meer

Reacties

Er moet ingelogd worden voordat u een reactie kunt plaatsen.