Waarom een Lithium-accu kapot gaat wanneer deze leeg is - Waarom het balanceren cruciaal is voor een e-scooter accu

Waarom een Lithium-accu kapot gaat wanneer deze leeg is - Waarom het balanceren cruciaal is voor een e-scooter accu
Door Fast&Furious Scooters
10485 keer bekeken
Tags: Elektrische scooters

Lithium-ion accu's zijn de norm geworden in moderne elektrische scooters en met goede reden. Ze bieden tal van voordelen, zoals sneller opladen en de mogelijkheid om de accu te verwijderen voor opladen op een andere locatie. Maar om het meeste uit uw elektrische scooter te halen, is het belangrijk om te begrijpen hoe lithium-ion accu's werken en hoe u ze goed kunt onderhouden. In dit artikel nemen we een diepgaande duik in de wereld van lithium-ion accu's en geven we u enkele handige tips om de levensduur van uw accu te verlengen.

De Anatomie van een Lithium-Ion Accu

bms-systeem

Wat is de structuur van een lithium-ion accu?

Een lithium-ion accu bestaat uit meerdere oplaadbare batterijcellen die met elkaar verbonden zijn om een "ketting" te vormen. Naast de cellen bevat de accu ook een printplaat met elektronica die het oplaadproces regelt en temperatuursensoren om de warmteontwikkeling tijdens het opladen te monitoren. Dit geheel van elektronica wordt het Battery Management System (BMS) genoemd.

Het BMS heeft verschillende functies, waaronder:

  1. Het regelen van het oplaadproces
  2. Temperatuurbewaking om oververhitting te voorkomen
  3. Het bewaken van de conditie van de accucellen
  4. Communicatie met het dashboard voor accustatus informatie
  5. Bij sommige scooters, zoals de NIU, het mogelijk maken van het uitlezen van de accu op afstand

Waarom een lege lithiumbatterij onherstelbaar beschadigd kan raken

Een lithiumbatterij bestaat uit verschillende cellen die met elkaar verbonden zijn en zo een ketting vormen. De spanning en lengte van de ketting worden bepaald door het aantal cellen. Een individuele cel levert ongeveer 3,7 volt als deze volledig is opgeladen. Door de verbinding tussen de cellen wordt de spanning opgeteld, wat resulteert in voltages van 36V, 48V, 60V of zelfs 72V. Een cel is leeg en uitgeput als deze slechts 3,2 volt levert, waardoor het vermogen direct afneemt.

accu-cellen-bij-elkaar-lithium-accu-lege-accucel-3_2v-3_0v-dode-accucel-door-lage-voltage

Bescherm uw batterij met het BMS (Battery Management System)

Het BMS beschermt de batterij tegen onderspanning, ook wel bekend als under-voltage protection. Wanneer een cel dichtbij de 3,2 volt komt, schakelt het BMS de batterij uit en kan deze niet meer worden gebruikt. Als een batterijcel onder de 3,0 volt komt, treedt er een chemisch proces op dat de celmaterialen aantast.

Bij een bijna lege elektrische scooterbatterij zit je meestal ruim boven de 3,0 volt per cel, rond de 3,2 volt. Hierdoor hoeft het BMS nog niet in actie te komen. Als je de batterij netjes oplaadt, is er niets aan de hand.

Het gevaar van natuurlijke zelfontlading

Het probleem ontstaat wanneer batterijen en accu's van nature langzaam leeglopen, wat zelfontlading wordt genoemd. Dit geldt voor alle soorten batterijen, waaronder lithiumbatterijen. Als je een lege batterij niet oplaadt, wordt deze steeds leger. Het BMS verbruikt ook energie, waardoor de batterij sneller leegloopt dan verwacht.

accu-cellen-niet-leeg-scooter-stopt-balanceren-accu-cellen-gebalanceerd

Stille verbruikers in uw scooter

Als u de lege batterij in de scooter laat zitten, kan deze nog sneller leeglopen door stille verbruikers, afhankelijk van het merk en model van uw scooter. Sommige scooters hebben alleen een alarm, terwijl anderen ook een GPS-systeem en batterijstatusweergave op afstand hebben, zoals bij NIU-scooters.

Het BMS schakelt de batterij uit wanneer een cel de ondergrens van 3,0 volt bereikt en schakelt zichzelf ook uit. Dit betekent dat het oplaadproces niet meer normaal functioneert, omdat het BMS is uitgeschakeld om de batterijcellen te beschermen. De batterij kan dan niet meer worden opgeladen. Als u de lege batterij nog langer laat staan, neemt de spanning verder af en raken de cellen steeds meer beschadigd, waardoor de batterij uiteindelijk onherstelbaar beschadigd raakt.

Waarom het balanceren cruciaal is voor een e-scooter accu

Tips voor het onderhouden van uw lithiumbatterij

Zorg ervoor dat u de lithiumbatterij van uw scooter regelmatig oplaadt, zelfs als u deze langere tijd niet gebruikt. Bewaar de batterij op een koele en droge plaats om de levensduur te verlengen en beschadiging te voorkomen.

Voorkom onherstelbare schade aan uw lithiumbatterij

Een lege lithiumbatterij kan onherstelbaar beschadigd raken als deze niet op tijd wordt opgeladen en goed wordt onderhouden. Om de levensduur van uw batterij te verlengen en optimale prestaties te garanderen, volgt u deze tips:

  1. Laad uw lithiumbatterij regelmatig op, zelfs als u uw scooter niet gebruikt.
  2. Bewaar de batterij op een koele en droge plaats, weg van direct zonlicht en vocht.
  3. Controleer de batterijstatus regelmatig om te weten wanneer deze moet worden opgeladen.
  4. Haal de batterij uit uw scooter als u deze voor langere tijd niet gebruikt, om stille verbruikers te vermijden.
  5. Schakel de BMS-functie in op uw scooter, indien beschikbaar, om de batterij te beschermen tegen onderspanning.
  6. Volg de aanbevelingen van de fabrikant op voor het opladen en onderhouden van uw lithiumbatterij.

Door deze tips te volgen en proactief te zorgen voor uw lithiumbatterij, kunt u de levensduur verlengen en onherstelbare schade voorkomen. Wees altijd alert op de status van uw batterij en laad deze op wanneer nodig, zodat u kunt blijven genieten van een goed presterende en betrouwbare elektrische scooter.

Het herstellen van een niet-functionerende Lithium accu

Het kan gebeuren dat een Lithium accu niet meer op de gebruikelijke manier wil opladen. Gelukkig is er een methode om de accu toch weer aan de praat te krijgen. Als de accu geen teken van leven vertoont wanneer deze op de oplader wordt aangesloten, kan het helpen om de knop van de batterijmeter enige tijd ingedrukt te houden. Hiermee zorgt u ervoor dat het Batterij Management Systeem (BMS) alsnog de laadspanning doorgeeft aan de accucellen. Binnen een minuut zou er voldoende energie in de cellen moeten zitten, zodat het BMS zijn taak kan hervatten en het oplaadproces kan reguleren en controleren.

Belangrijk: Gevolgen van een niet-functionerende accu

Wanneer u zich in deze situatie bevindt, is het belangrijk om te weten dat de accucellen enige schade hebben opgelopen. Dit betekent niet dat de accu volledig onbruikbaar is, maar wel dat een deel van de capaciteit verloren is gegaan.

Het belang van accu balanceren en kalibreren bij e-scooters

Het BMS treedt in werking wanneer een van de cellen ongeveer +/- 3,0 volt bereikt. Het komt vaak voor dat niet elke cel even goed presteert en er een onbalans ontstaat. Bij het balanceren van de accu worden alle cellen individueel op hetzelfde niveau gebracht, waardoor ze allemaal weer in gelijke conditie verkeren en gelijktijdig leeglopen tijdens het rijden met uw scooter. Het balanceren van een accu wordt doorgaans uitgevoerd tijdens een onderhoudsbeurt.

Temperatuur en accuprestaties

De lithium-accu van uw elektrische scooter presteert 20% minder goed bij lagere temperaturen. Het is daarom aan te raden om de accu binnenshuis op kamertemperatuur op te laden, zodat deze direct in gebruik kan worden genomen na het opladen. Voor het opbergen van de accu voor langere tijd met een lading van 70% is een koude omgeving juist weer gunstig, omdat er minder zelfontlading optreedt.

De juiste manier om uw accu op te laden

Bij het aansluiten van de oplaadaansluitingen is het belangrijk om eerst de accu aan de lader te koppelen en vervolgens pas de stekker van de oplader in het stopcontact te steken. Dit voorkomt vonkvorming bij het aansluiten, wat de laadcontacten kan vervuilen en invloed kan hebben op de veiligheid en het laadproces.

Onderhoud en veiligheid

Wanneer u uw elektrische scooter wegbrengt voor een onderhoudsbeurt, vergeet dan niet uw oplader mee te nemen. Tijdens de onderhoudsbeurt kunnen de contacten gereinigd en licht ingevet worden, wat bijdraagt aan een veiliger en efficiënter laadproces.

Tips voor het onderhouden en optimaliseren van uw Lithium accu

  1. Herstel een niet-functionerende accu door de knop van de batterijmeter enige tijd ingedrukt te houden, zodat het BMS de laadspanning alsnog doorgeeft aan de accucellen.
  2. Wees u bewust van de schade aan accucellen wanneer u een niet-functionerende accu moet herstellen en houd rekening met verminderde capaciteit.
  3. Laat uw accu balanceren en kalibreren tijdens een onderhoudsbeurt om ervoor te zorgen dat alle cellen gelijktijdig leeglopen en optimale prestaties leveren.
  4. Laad uw lithium-accu op bij kamertemperatuur en berg deze op in een koude omgeving wanneer deze voor langere tijd niet wordt gebruikt.
  5. Sluit eerst de accu aan op de lader en steek daarna de stekker van de oplader in het stopcontact om vonkvorming te voorkomen.
  6. Neem uw oplader mee tijdens onderhoudsbeurten om de contacten te laten reinigen en invetten.

onderhouden en optimaliseren van uw Lithium accuDoor deze tips in acht te nemen, kunt u de levensduur van uw Lithium accu verlengen en zorgen voor betere prestaties van uw elektrische scooter. Een goed onderhouden accu draagt bij aan een veiligere en plezierigere rijervaring.

FAQ:

Wat is de structuur van een lithium-ion accu?

Een lithium-ion accu bestaat uit meerdere oplaadbare batterijcellen die met elkaar verbonden zijn om een "ketting" te vormen. Naast de cellen bevat de accu ook een printplaat met elektronica die het oplaadproces regelt en temperatuursensoren om de warmteontwikkeling tijdens het opladen te monitoren. Dit geheel van elektronica wordt het Battery Management System (BMS) genoemd.

Waarom kan een lege lithiumbatterij onherstelbaar beschadigd raken?

Een lege lithiumbatterij kan onherstelbaar beschadigd raken omdat wanneer batterijen en accu's van nature langzaam leeglopen, wat zelfontlading wordt genoemd. Dit geldt voor alle soorten batterijen, waaronder lithiumbatterijen. Als je een lege batterij niet oplaadt, wordt deze steeds leger. Het BMS verbruikt ook energie, waardoor de batterij sneller leegloopt dan verwacht. Als een batterijcel onder de 3,0 volt komt, treedt er een chemisch proces op dat de celmaterialen aantast.

Hoe kan ik mijn lithiumbatterij het beste onderhouden?

Om de levensduur van uw batterij te verlengen en optimale prestaties te garanderen, volgt u deze tips: Laad uw lithiumbatterij regelmatig op, zelfs als u uw scooter niet gebruikt. Bewaar de batterij op een koele en droge plaats, weg van direct zonlicht en vocht. Controleer de batterijstatus regelmatig om te weten wanneer deze moet worden opgeladen. Haal de batterij uit uw scooter als u deze voor langere tijd niet gebruikt, om stille verbruikers te vermijden. Schakel de BMS-functie in op uw scooter, indien beschikbaar, om de batterij te beschermen tegen onderspanning. Volg de aanbevelingen van de fabrikant op voor het opladen en onderhouden van uw lithiumbatterij.

Hoe kan ik een niet-functionerende lithium accu herstellen?

Als de accu geen teken van leven vertoont wanneer deze op de oplader wordt aangesloten, kan het helpen om de knop van de batterijmeter enige tijd ingedrukt te houden. Hiermee zorgt u ervoor dat het Battery Management Systeem (BMS) alsnog de laadspanning doorgeeft aan de accucellen. Binnen een minuut zou er voldoende energie in de cellen moeten zitten, zodat het BMS zijn taak kan hervatten en het oplaadproces kan reguleren en controleren.

Hoe kan ik mijn lithium-accu het beste opladen?

Het is belangrijk om bij het opladen van uw lithium-accu eerst de accu aan de lader te koppelen en vervolgens pas de stekker van de oplader in het stopcontact te steken. Dit voorkomt vonkvorming bij het aansluiten, wat de laadcontacten kan vervuilen en invloed kan hebben op de veiligheid en het laadproces.

Klik hier voor meer

Reacties

Er moet ingelogd worden voordat u een reactie kunt plaatsen.