Helmplicht 2022 voor snorfietsers en snorscooters nog geen feit!

Helmplicht 2022 voor snorfietsers en snorscooters nog geen feit!
Door Fast&Furious Scooters
101701 keer bekeken
Tags: Scooter wetgeving

Iets wat bijna ieder jaar geroepen wordt, de afgelopen jaren, is het invoeren van de helmplicht voor snorscooters en snorfietsen. Is het nu dan eindelijk zo ver, of wordt er opnieuw maar wat geroepen? Wij volgen het laatste nieuws en houden je via ons blog op de hoogte van de laatste nieuwe ontwikkelingen!

scooter zonder rijbewijs

Helmplicht opnieuw recentelijk in het nieuws

In het nieuws duiken de berichten opnieuw op: “Het dragen van een helm wordt straks verplicht voor snorfietsen”. Een van de laatste berichten dateert op dit moment van 21-10-2021 en is afkomstig van de Minister van Infrastructuur en waterstaat. Deze schrijft een brief aan de tweede kamer om de geplande helmplicht voor snorfietsers op te schorten en te plaatsen naar 1 januari 2023. Als dat doorgaat moeten alle bestuurders van een gemotoriseerd 25km voertuig verplicht een helm moeten dragen. Het type helm zal hoogstwaarschijnlijk van een ander type worden, maar de markt kan momenteel nog niet voldoen aan de grote vraag die zal komen, vandaar de opschorting.

Begin januari 2019 hetzelfde liedje

In januari 2019 zagen we ook meerdere malen dergelijke berichten naar voren komen. Toen meldde ‘Het Parool’ in haar krant de volgende kop: “Het einde van de snorfiets lijkt nabij nu de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen die een helm voor het voertuig verplicht stelt”. Inmiddels zijn we ruim 3 jaar verder en is er nog steeds geen zekerheid of dit plan wel haalbaar is en daadwerkelijk doorgaat.

Reden achter de helmplicht

De reden achter de helmplicht voor snorfietsers is dat men ‘verwacht’ dat het aantal verkeersdoden en gewonden hiermee teruggebracht zal gaan worden. Er zal uitgebreid onderzoek gedaan moeten worden om dit te toetsen. Ook de infrastructuur speelt hierin een grote rol waardoor niet alleen de snorfietsers getroffen worden maar ook andere weggebruikers. Een compleet andere aanpak kan dus veel efficiënter zijn.

infrastructuur snorfietsen brommers

Helmplicht voor snorfietsers nog geen feit!

In ieder geval is de invoering van de helmplicht die per 1-07-2022 plaats moet gaan vinden echter nog geen feit. Er ligt namelijk een voorstel klaar die toegezonden wordt aan de Tweede Kamer. Deze brief is hier te lezen. De Tweede Kamer moet er een uitspraak over doen, en daarna nog de Eerste Kamer. Er is dus nog helemaal niets zeker wat de datum betreft. Op dit moment is er een brief aan de voorzitter van de tweede kamer geschreven door de Minister van Infrastructuur en Waterstaat om de datum te verplaatsen naar begin 2023.

Rijden zonder helm is een bewuste keuze

Mensen die een snorfiets rijden hebben heel bewust gekozen voor een vervoermiddel zonder helm. 80% van de scooters die rondrijden zijn snorfietsen. Wanneer de helmplicht doorgevoerd wordt dan wil dat niet automatisch betekenen dat die mensen dan allemaal de overstap maken naar een bromscooter met helm. Veel daarvan zullen graag de overstap maken naar de auto, wat vervolgens weer niet gunstig is voor het milieuaspect en de verkeersdrukte. De snorfiets/bromfiets is een zeer efficiënt vervoermiddel en vergeleken met de auto een stuk vriendelijker voor het milieu. De burger spaart daarmee tegelijkertijd tijd en geld uit, en kan zonder helm genieten van de omgeving en buitenlucht, wat zorgt voor een vrijheidsbeleving.

scooter helm verplicht blauwe plaat

Met een helm op minder bewust van je omgeving

Nu biedt de helm wel degelijk een stukje veiligheid wanneer je valt, zeker bij hogere snelheden. Echter ben je met een helm op ook minder bewust van je omgeving. Het omgevingsgeluid komt anders binnen en andere (elektrische) weggebruikers merk je ook minder snel op. Ook dit kan weer invloed hebben op de verkeersveiligheid. Of het aantal verkeersslachtoffers teruggedrongen kan en zal worden met de helmplicht voor snorfietsers is dan ook maar de vraag. Dat het een probleemverschuiving wordt is zeker niet uitgesloten.

Teken de petitie om het helmplicht-plan te stoppen

Zonder kosten te maken kun je toch invloed uitoefenen op dit plan! Je kunt namelijk de petitie tekenen via deze link om het plan te dwarsbomen die nu op tafel ligt. Hoe meer handtekeningen, hoe meer invloed dat kan hebben!

Moet de snorfietser eenzelfde soort helm gaan dragen?

In de brief die de Minister van Infrastructuur en Waterstaat aan de voorzitter in de tweede kamer schrijft wordt er verwezen naar het TNO onderzoek dat heeft plaatsgevonden. In dit onderzoek is onderzocht of de traditionele bromfietshelm voldoende veiligheid biedt, en of de speed-pedelec-helm geen goed alternatief is, en misschien zelfs niet meer veiligheid biedt.

Uit het TNO onderzoek is naar voren gekomen dat de speed-pedelec-helm juist een beter alternatief is, welke tevens een beperkter gewicht heeft, en rondom een betere ventilatie verschaft.

Echter wordt er ook gesteld dat er uit onderzoek is gebleken dat de markt nog niet kan voldoen aan de grote vraag aan speed-pedelec-helmen. Om die reden wordt er uitstel gevraagd voor de wet die dichterbij lijkt te komen.

Wat is een Speed-Pedelec-Helm?

Om te beginnen leggen we iets meer uit over de Speed Pedelec. Je hebt normale ebike, die 25 km per uur gaan, en je hebt Speed Pedelecs. De Speed Pedelecs zijn ook ebikes, maar die zijn uitgerust met een sterkere motor waardoor een snelheid van 45 km per uur haalbaar is. Vanwege de snelheid moet je bij een Speed Pedelec een Speed Pedelec Helm dragen.

Speed Pedelec Helmen die je vermoedelijk straks bij de snorfiets moet gaan dragen zien er zo uit:

speed pedelec helmKenmerken van deze helmen is dat ze lichter van gewicht zijn dan de normale jethelm, systeemhelm, of integraalhelm. Een van de lichtste helmen (zonder vizier) weegt zo’n 200 gram, en dat is een groot verschil ten opzichte van de lichtste jethelm die snel 1000 gram weegt!

Een ander voordeel, naast het lagere gewicht, is dat je ook makkelijker 2 Speed Pedelec helmen onder je zadel kunt opbergen. Ze zijn namelijk ook wat compacter qua formaat.

Snorscooter laten ombouwen tot bromscooter

Iets wat al enige tijd mogelijk is, en wat wij op verzoek doen, is het ombouwen van een snorscooter naar een bromscooter. De kenmerken van een snorscooter of snorfiets is dat de maximumsnelheid 25 km p/u is, en dat je beschikt over een blauwe kentekenplaat.

Bij het ombouwen zorgen wij ervoor dat jouw vervoermiddel 45 km kan rijden, en de tweewieler of driewieler een gele kentekenplaat kan krijgen. Zelf moet je de omgebouwde snorscooter of fiets ter herkeuring aanbieden bij de RDW om de gele kentekenplaat te bemachtigen. Alles over het ombouwen van een snorscooter naar bromscooter lees je in ons blog. Er zijn nog andere oplossingen voor de helmplicht zoals scooter zonder rijbewijs of scooter zonder helmpicht te kopen.

Snorscooter kopen of bromscooter kopen?

Je wilt nu een nieuwe scooter kopen, maar ga je dan toch voor de snorscooter of koop je direct een bromscooter? De meeste mensen kiezen de snor omdat er geen helmplicht is. Een helm dragen is niet handig, al zijn er tegenwoordig wel een heleboel soorten die wel prettig zitten en niet je hele gezicht bedekken. Denk aan de jet helm.

Vooralsnog is het slechts een poging van het ministerie om de helmplicht erdoor te krijgen, maar nog steeds geen feit. Wij zouden je aanraden om toch een snorscooter te kopen, en zo lang het kan, zonder helm te rijden. Mocht ooit toch die dag komen dat de helm verplicht is dan kun je altijd nog besluiten je snorscooter of snorfiets om te laten bouwen naar bromfiets of bromscooter zodat hij tegelijkertijd wat harder kan.

Klik hier voor meer

Reacties

Er moet ingelogd worden voordat u een reactie kunt plaatsen.