opc_loader

E10 benzine tanken met je scooter. Goed of niet goed?

E10 benzine tanken met je scooter. Goed of niet goed?
geplaatst op UPDATE 04-10-2019 om 18:17:47
33217 keer bekeken
Tags: Euro4 scooters
Vanaf 1 oktober 2019 kun je (bijna) alleen nog maar E10 tanken (Euro95 E10) aan de pomp. E10 is de vervanger voor de Euro95 E5. De vervanger bevat meer ethanol en dat moet het CO2 gehalte in de lucht weer doen afnemen. De vraag is alleen of deze maatregel niet alleen goed is voor het milieu, maar ook goed is voor je scooter.
 

Wat is e10 eigenlijkwat-is-ethanol

Voorheen hadden we Euro95 benzine. De normale Euro95 bevat 5% ethanol, en daar rijden brommers en scooters prima op. In verband met de klimaatveranderingen wil de overheid het CO2 gehalte in de lucht brengen, en dat willen ze gaan doen door het percentage ethanol in de brandstof te verhogen. Voorheen zat er 5% ethanol in (e5), maar vanaf 1 oktober 2019 zullen nagenoeg alle pompen (verplicht) moeten overstappen naar e10. Dit is nog steeds Euro95 benzine maar dan met 10% ethanol. Kortom van Euro95 (e5) naar Euro95 (e10).
 
Ethanol wordt gewonnen uit maïs wat een plantaardig product is, en door het ethanol met 5% te verhogen is er dus 5% minder fossiele brandstof nodig.
 

Kan mijn scooter op e10 benzine rijden?

Wij krijgen veel vragen binnen van mensen die zich afvragen of hun scooter op e10 benzine kan rijden, en of dit problemen kan opleveren. Hieronder lees je het antwoord.
 
Met je scooter rijden op e10 benzine is niet aan te bevelen. Per liter brandstof zit er nu 10% ethanol in, en dat kan op lange duur problemen gaan veroorzaken bij 50cc scooters. Is de scooter continu in gebruik dan is er minder aan de hand dan wanneer je hem langer dan een maand aan de kant zet. Bijvoorbeeld met een ‘mooi weer scooter’ die je vooral in de zomer rijdt. Langer dan 4 weken stil laten staan is dus af te raden.
 

Welke problemen kunnen er optreden door de nieuwe benzinevervuilding-carburateur-e10-benzine

Het hogere percentage ethanol in de nieuwe Euro 95 brandstof, genaamd E10, is ten eerste minder zuinig dan de normale (e5) Euro 95. Daarnaast kan ethanol oudere kunststof en rubberen delen oplossen, en kunnen bepaalde metalen gaan oxideren. Bij oude brommers die nog een metalen brandstoftank hebben (niet bij scooters het geval), kan er zelfs roestvorming in de tank plaatsvinden. Daarnaast kunnen er nog andere bijeffecten optreden zoals vergomming in de motor bij langdurig gebruik (20.000 kilometer). Kortom kun je beter niet op e10 gaan rijden, tenzij het echt niet anders kan.
 
 
verschil-euro95-e5-en-euro95-e10
 

Welke brandstof tanken voor je brommer of scooter

Gelukkig is er een oplossing voor brommer- en scooterrijders, en dat is tanken op Euro98. Momenteel is Euro98 nog op basis van 5% ethanol. Het verschil tussen Euro95 en Euro98 is het octaangehalte, en tegenwoordig nu ook het ethanolgehalte. Het octaangehalte bij Euro98 ligt iets hoger maar vormt geen enkel probleem voor een 2-takt of 4-takt scooter. Je kunt dus probleemloos Euro98 tanken, en daar gaat je brommer of scooter op den duur niet kapot aan.
 
elektrische-scooters
>
 
Wil je van het hele gedoe af, dan kun je ook overwegen een elektrische scooter te kopen. In dat geval tank je elektriciteit en dat is 6x goedkoper dan benzine. Voor wie dagelijk tientallen kilometers maakt is het nog niet de oplossing, maar de ontwikkelingen zijn wel in volle gang!
Klik hier voor meer fast&furious scooters verhuist naar kopperweg 21 alphen aan den rijn

Reacties

Er moet ingelogd worden voordat u een reactie kunt plaatsen.

qshops logo - rdw logoFast & Furious Scooters | online scooter kopen & scooter leasen  zowel nieuwe (o.a. vespa & retro) scooters als 2de hands scooters en scooter accessoires
KVK: 27154525 - BTW: NL8025.56.437.B01 Prijzen onder voorbehoud van fouten en wijzigingen. Copyright © 2005-2019 El Caballo bv. All rights reserved.

to top of page

Totaal 22317 geplaatste bestellingen.Nu 90 winkelende bezoekers!