E10 of E5 benzine tanken met je scooter. Goed of niet?

E10 of E5 benzine tanken met je scooter. Goed of niet?
Door Fast&Furious Scooters geplaatst op 02-10-2019 UPDATE 05-06-2023 om 07:42:03
700509 keer bekeken
Tags: Nieuws

De ene Euro95 is de andere niet. Zo kan Euro 95 benzine momenteel nog van het type E5 zijn, maar de meeste zijn inmiddels E10 geworden. Sinds 1 oktober 2019 kun je (bijna) alleen nog maar E10 tanken (Euro95 E10) aan de pomp. E10 is de vervanger voor de Euro95 E5. De vervanger bevat meer ethanol en dat moet het CO2 gehalte in de lucht weer doen afnemen. De vraag is alleen of deze maatregel niet alleen goed is voor het milieu, maar ook goed is voor je scooter. In praktijk wordt er een nieuw probleem gecreëerd voor de brommer- of scooter eigenaar, want E10 is op zijn beurt weer slecht voor de benzine-gemotoriseerde tweewieler.

Wat is e10 eigenlijk

wat-is-ethanolVoorheen hadden we Euro95 benzine. De normale Euro95 bevatte 5% ethanol, en daar rijden brommers en scooters prima op. In verband met de klimaatveranderingen wil de overheid het CO2 gehalte in de lucht terug brengen, en dat willen ze gaan doen door het percentage ethanol in de brandstof te verhogen. Voorheen zat er 5% ethanol in (e5), maar vanaf 1 oktober 2019 zullen nagenoeg alle pompen (verplicht) moeten overstappen naar e10. Dit is nog steeds Euro95 benzine maar dan met 10% ethanol. Kortom van Euro95 (e5) naar Euro95 (e10).

Ethanol wordt gewonnen uit maïs wat een plantaardig product is, en door het ethanol met 5% te verhogen is er dus 5% minder fossiele brandstof nodig.

Hoe herken je de E10 benzine aan de pomp?

De leek zou de nieuwe E10 benzine niet snel herkennen. Aan de pomp verandert er zichtbaar maar heel weinig, en daardoor merk je de verandering nauwelijks op. Wanneer je benzine wilt tanken dan ga je immers op zoek naar de groene slang met Euro95 erop.

Op de pomp zelf staat een cirkeltje met daarin de code E5 of E10. In de afbeelding hieronder zie je een benzinepomp die nog beide verkoopt (zolang de voorraad strekt). euro95-e5-e10-herkennen

Kan mijn brommer of scooter op e10 benzine rijden?

Wij krijgen veel vragen binnen van mensen die zich afvragen of hun scooter op e10 benzine kan rijden, en of dit problemen kan opleveren. Met je brommer of scooter rijden op e10 benzine kan, maar is zeker niet aan te bevelen. Per liter brandstof zit er nu 10% ethanol in, en dat kan op den duur problemen gaan veroorzaken bij scooters en andere tweewielers met een cilinderinhoud van 50cc of groter. Is de brommer of scooter continu in gebruik dan is er in theorie minder aan de hand dan wanneer je hem langer dan een maand aan de kant zet. Bijvoorbeeld met een ‘mooi weer scooter’ die je vooral in de zomer rijdt. Langer dan 4 weken stil laten staan is dus sterk af te raden. Maar… hoe langer je op E10 blijft rijden, hoe groter de problemen kunnen worden.

verschil-euro95-e5-en-euro95-e10

Waarom is E10 slecht voor je brommer of scooter?

De E10 benzine is slecht voor je brommer of scooter, ongeacht of het een snorscooter of bromscooter is, omdat onderdelen in het motorblok, maar ook de benzinetank zelf wanneer deze van metaal is, kunnen gaan roesten en oxideren. Rubber lost zelfs op door het hogere ethanolgehalte. Roestdeeltjes en rubber deeltjes komen in het motorblok terecht en kunnen daar schade veroorzaken en slijtage veroorzaken. Door het oxidatieproces sluiten kleppen niet goed meer, gaan de zuigerveren kapot, en uiteindelijk ook de rest van het motorblok. Niet alleen het olieverbruik zal hierdoor toenemen maar ook het brandstofverbruik. problemen-e10-euro95-motorblok-schade

Wat zijn de eerste tekenen van motorschade en welke problemen kunnen er optreden?

vervuilding-carburateur-e10-benzineBij veel brommers en scooters die al enige tijd op E10 benzine rijden, nemen startproblemen toe, ontstaat er compressieverlies, en een verlies in toerental. De brommer of scooter begint minder lekker te rijden, en kan ook gaan inhouden. Wanneer het motorblok uit elkaar wordt gehaald dan is vrij snel te zien waardoor de problemen zijn ontstaan.

Zijn er bepaalde merken of types gevoeliger voor E10 benzine?

In principe zijn nagenoeg alle brommers en scooters even gevoelig voor de E10 benzine omdat E10 zorgt voor roest en oxidatie, en dat vind geen enkele brandstofmotor fijn. Retro scooters, Chinese scooters, en zelfs Vespa scooters ondervinden hinder van de brandstof. Het maakt dan ook weinig uit of je een Peugeot scooter hebt, een Kymco, of een Sym. Allemaal gaan ze eraan kapot.

e10-benzine-scooter-zuiger-schade

Is er een oplossing voor het E10 benzine probleem?

Er zijn in principe 5 oplossingen. De eerste oplossing op de vraag:”Welke brandstof tanken”, is tanken op Euro98 benzine. Het verschil tussen Euro95 en Euro98 is het octaangehalte, en tegenwoordig nu ook het ethanolgehalte. Het octaangehalte bij Euro98 ligt iets hoger maar vormt geen enkel probleem voor een 2-takt of 4-takt scooter. Je kunt dus probleemloos Euro98 tanken, en daar gaat je brommer of scooter op den duur niet kapot aan.Iedere bromscooter, snorscooter, of schakelbrommer is dus beter af met Euro98 benzine, of je nu een Chinese scooter hebt, een AGM, een Piaggio, of een Vespa.

De 2de oplossing is door over te stappen naar een elektrische scooter, want dan ben je in een klap van het hele gezeur af, ook voor de toekomst. Een escooter rijdt bovendien goedkoper want de kosten per kilometer liggen 6x lager. Daarnaast heb je ook niet meer te maken met startproblemen of onderhoud aan de motor, waardoor de onderhoudskosten ook beduidend lager uitvallen. Escooters zijn vandaag de dag stukken goedkoper geworden omdat de concurrentie is toegenomen. Je kunt namelijk al een e-scooter kopen voor slechts 1599,- euro. Qua model hoef je niet op een lelijk apparaat te rijden want e-scooters zijn niet te onderscheiden van normale modellen. Nieuwe escooter toch te duur? Bij ons kun je ook een escooter leasen voor een paar tientjes per maand!

e10-scooter-problemen-oplossing-fuel-fighter

De eventueel 3de oplossing is het gebruik van een additief, denk hierbij aan een E10 Fuel Fighter bijvoorbeeld, welke je aan de brandstof toevoegt. Deze ‘neutraliseert’ de schadelijke bijeffecten van het hogere ethanolgehalte. Dit is weer de oplossing wanneer je geen Euro98 in de buurt kunt tanken.

De eventueel 4de oplossing is koop een scooter die al tegen E10 benzine kan zoals de Nipponia Diva 50

De eventueel 5de oplossing en laaste en meeste duurzame optie is koop een elektrische scooter.

elektrische

Avrotros Radar duikt er gelukkig in

Avroros Radar is gelukkig in dit onderwerp gedoken en probeert samen met Fast en Furious scooters meer bekendheid te krijgen voor het probleem rond de E10 brandstof en mensen die er nog niet bekend mee zijn te waarschuwen. Wij adviseren de mensen dus om niet meer Euro95 E10 benzine te tanken om ergere schade aan je tweewieler te voorkomen.Bekijk hier al onze Benzine scooters

FAQ:

Wat is het verschil tussen Euro95 E5 en Euro95 E10 benzine?

Het verschil tussen Euro95 E5 en Euro95 E10 benzine zit in het percentage ethanol. E5 bevat 5% ethanol, terwijl E10 10% ethanol bevat. E10 is geïntroduceerd om het CO2 gehalte in de lucht te verminderen.

Hoe herken ik E10 benzine aan de pomp?

E10 benzine is te herkennen aan een cirkeltje met de code E10 op de pomp. Bij een pomp die zowel E5 als E10 verkoopt, staan beide codes vermeld.

Kan mijn brommer of scooter op E10 benzine rijden en zijn er problemen te verwachten?

Het is mogelijk om met een brommer of scooter op E10 benzine te rijden, maar het wordt niet aangeraden. Het hogere ethanolgehalte kan op den duur problemen veroorzaken bij scooters en andere tweewielers met een cilinderinhoud van 50cc of groter, zoals roest, oxidatie en oplossen van rubber onderdelen.

Waarom is E10 slecht voor mijn brommer of scooter?

E10 is slecht voor brommers en scooters omdat het hogere ethanolgehalte kan leiden tot roest en oxidatie in het motorblok en de benzinetank, en het oplossen van rubber onderdelen. Dit kan schade en slijtage aan het motorblok veroorzaken, wat uiteindelijk kan leiden tot een hoger olie- en brandstofverbruik.

Wat zijn de oplossingen voor het E10 benzine probleem?

Er zijn vijf mogelijke oplossingen voor het E10 benzine probleem: Tank Euro98 benzine, dat minder ethanol bevat en geen problemen veroorzaakt voor 2-takt of 4-takt scooters. Stap over naar een elektrische scooter om het probleem volledig te vermijden en profiteer van lagere kosten per kilometer en onderhoudskosten. Gebruik een additief zoals E10 Fuel Fighter, dat de schadelijke bijeffecten van het hogere ethanolgehalte neutraliseert. Koop een scooter die al geschikt is voor E10 benzine, zoals de Nipponia Diva 50. Koop een elektrische scooter als de meest duurzame optie.

Klik hier voor meer

Reacties

Er moet ingelogd worden voordat u een reactie kunt plaatsen.