E-scooter kopen? De voordelen en nadelen van elektrisch rijden

E-scooter kopen? De voordelen en nadelen van elektrisch rijden
Door Fast&Furious Scooters
66617 keer bekeken
Tags: Elektrische scooters

Elektrische scooters, je ziet je steeds vaker, en je hoort er steeds vaker over. Maar de vraag is of een elektrische scooter, of escooter hoe ze ook wel genoemd worden, wel een slimme investering is. Zijn ze een beetje betrouwbaar, of is het weer zo’n hype en weggegooid geld? Moet je een escooter kopen, of toch nog even geduld hebben? In dit artikel gaan we er dieper op in!

Escooter verkoop flink gestegen

De verkoop van elektrische scooters, oftewel e-scooters, neemt de afgelopen tijd flink toe. Wellicht heb je dit ook al meegekregen in het nieuws van laatst. Het afgelopen jaar is de groei met 15% toegenomen, en de verwachting is dat er in 2020 nog een grotere groei komt.

De belangrijkste reden van het toenemende aantal verkopen is dat de prijs/kwaliteit verhouding een stuk beter is geworden, en dat op zich maakt al een groot verschil. Prijzen zijn flink gezakt want voorheen kostte een elektrische scooter zo rond de 4500,- euro, en vandaag de dag kun je al een escooter kopen voor net iets meer dan 1500,- euro. Ook zijn ze flink vooruit gegaan wat de techniek en het design betreft.

elektrische-scooter-fast-furious

Volwassen techniek dat niet meer in de kinderschoenen staat

De techniek is stukken beter geworden dan dat het was. Inmiddels staat de techniek van een elektrische scooter niet meer in de kinderschoenen! Vandaag de dag kun je een volwaardige escooter kopen die betrouwbaar is, degelijk is gebouwd, en waarmee je een leuk aantal kilometers kunt rijden. De accu-techniek en motortechniek zetten indrukwekkende prestaties neer. Niet alleen qua vermogen en acceleratie, maar ook qua rijbereik. Zo is de elektromotor borstelloos geworden, waardoor hij een veel langere levensduur heeft, en gaat het opladen vele malen sneller dan vroeger. Hier komen we later nog even op terug.

Escooters zijn mooier en luxer geworden

Qua design zijn de elektrische tweewielers, oftewel escooters, er ook stukken op vooruit gegaan en minstens even mooi, of soms nog mooier dan benzine concurrenten. Fabrikanten van escooters spelen tevens meer in op moderne techniek. Autofabrikanten lagen al een tijd lang voor met techniek en gadgets, maar sinds de komst van goede escooters is ook hier verandering in aangebracht.

E-scooters zitten ingenieus in elkaar en zijn voorzien van veel technische snufjes en voordelen. Denk aan een digitaal instrumentenpaneel, een alarm systeem, Keyless go (rijden zonder sleutel), complete LED verlichting, een energie terugwin systeem waarbij de remmen energie terugwinnen en je accu weer opladen, cruise control, elektrisch achteruit rijden, en zelfs bluetooth waarmee je via de knoppen op het stuur een telefoongesprek kunt aannemen, of muziek kunt afspelen die hoorbaar is in je bluetooth helm! De opties en mogelijkheden kunnen uiteraard per model weer verschillen.

elektrische-scooter-fast-furious-scooters

De toekomst van elektrische scooters

De toekomst van elektrische scooters ziet er erg rooskleurig uit. Naast het feit dat het nu volwaardige elektrische tweewielers zijn, wordt de verkoop ook door de overheid gestimuleerd. De overheid stimuleert de elektrische tweewielers namelijk op allerlei manieren. Zo is er in Amsterdam een milieuzone ingevoerd waar oude brommers en snorfietsen met een vervuilende brandstof motor niet meer mogen komen. Daarnaast mag er vanaf 2025 geen snorfiets of snorscooter meer verkocht worden die op benzine kan rijden. Uiteindelijk gaat iedereen elektrisch rijden.

Vorig jaar (2019) heeft de overheid tevens een plan bedacht om de CO2 uitstoot naar beneden te brengen, en wat ze bedacht hebben is de Euro95-E5 brandstof te vervangen door Euro95-E10. Echter gaan nagenoeg alle brommers en scooters die op benzine rijden kapot door de Euro95-E10 benzine. Indirect wordt er op deze manier ook gestimuleerd om over te stappen naar een elektrische scooter.

Hoe rijdt een elektrische scooter?

Een elektrische scooter rijdt op de eerste plaats fluisterstil. Geen lawaai meer van een uitlaat. Het motorblok van een benzinescooter geeft trillingen door, zowel bij stationair als wanneer je rijdt, en ook daar ervaar je niets van bij de elektrische opvolger. De elektromotor voorziet je van veel vermogen (koppel en trekkracht). Zelfs met iemand achterop beschik je over full power. Van 0 naar topsnelheid gaat bovendien ook een stuk sneller. Om een lang verhaal kort te maken rijdt een elektrische scooter prettiger omdat hij stil is, niet trilt, en dat je over meer motorvermogen beschikt.

Hoe kun je een escooter opladen

Een escooter opladen doe je via het stopcontact, niet rechtstreeks maar met een acculader die het laadproces voor je regelt. Tegenwoordig hebben de meeste escooters een uitneembare accu of accupakket. Hierdoor heb je niet direct een stopcontact nodig in de buurt van je scooter. Je kunt namelijk de accu en de lader naar een plek toebrengen waar je wel over een stopcontact beschikt, bijvoorbeeld binnen in huis of op je werkplek waar je baas voor de stroom betaalt.

Opladen kan bij de meeste modellen ook in de scooter zelf. Aan de buitenkant of onder het zadel vind je een oplaadaansluiting en daar kun je de lader aan koppelen. Zo hoeft je geen accu uit de scooter te tillen. Alleen moet je dan wel een stopcontact in de buurt hebben.

Sommige scooters worden geleverd met een snellader, en wanneer je voor een accu-upgrade kiest dan krijg je er vaak ook een snellader bij. Met de snellader kun je de accu in nog minder tijd opladen. De laadtijd voor gel-accu’s ligt rond de 6-8 uur en de laadtijd voor Lithium-accu’s ligt tussen de 4-6 uur. In deze tijd laad je ze dus van helemaal leeg naar helemaal vol.

escooter-opladen-acculader-batterij.

Wat is het verschil tussen een Gel accu en een Lithium accu?

De meest voorkomende scooteraccu’s zijn Lithium en Gel. Gel-accu’s zijn goedkoper en Lithium wat duurder, en dat bepaalt ook de totaalprijs van je escooter. De goedkope escooters hebben meestal een gel-accu, maar hebben ook vaak de optie om het pakket te upgraden naar Lithium.

Lithium gaat vaak langer mee qua levensduur en is sneller op te laden. In je smartfoon zit als voorbeeld ook een Lithium accu. Is de Lithium accu bijvoorbeeld nog voor 10% vol, dan kun je hem in enkele uren al bijladen naar zo’n 75%, en daarmee kun je weer flink wat kilometers maken. Lithium is ook lichter van gewicht en compacter. In hetzelfde compartiment kun je dus meer capaciteit kwijt wanneer je voor Lithium kiest.

Het voordeel van een accu-upgrade is dat je meer kilometers kunt rijden op een acculading, en dat je minder vaak je accu hoeft bij te laden.

Voordelen elektrische scooter

Tegenwoordig zijn escooters volwaardige scooters geworden en elektrisch rijden brengt een hoop voordelen met zich mee. Ze zijn betrouwbaarder, en rijden goedkoper. Ook op onderhoudskosten kun je flink besparen want een e-scooter heeft een stuk minder onderhoud nodig. Gezien de lage aanschafprijs hoef je niet meer uit te wijken naar een benzinemodel want vanaf 1500,- euro vind je al leuke en interessante elektrische modellen waarmee je onderaan de streep ook goedkoper mee uit bent.

- Starten

Een elektrische scooter hoeft niet gestart te worden omdat de motor altijd klaar is voor gebruik. Startproblemen kent de electrische scooter niet. Geef je geen gas dan is de motor uit, en verbruikt hij geen elektriciteit. De elektromotor, welke voor de aandrijving zorgt, kent geen stationair toerental zoals bij een normale verbrandingsmotor het geval is. Hierdoor kost het ook geen brandstof wanneer je stilstaat in het verkeer.

- Onderhoud

Een verbrandingsmotor heeft onderhoud nodig in tegenstelling tot een elektromotor bij een electrische scooter. Er zijn geen bewegende onderdelen die gesmeerd moeten worden en door de beweging kunnen slijten, en daardoor is de elektromotor vele malen betrouwbaarder. Slijtage aan een elektromotor is tegenwoordig niet meer aan de orde omdat er geen (kool)borstels meer gebruikt worden. De motor is namelijk borstelloos (brushless). Het enige onderhoud die nodig blijft, zijn in feite het onderhoud aan de remmen en banden. De accu heeft geen onderhoud nodig zolang je deze goed bijhoudt. Dit betekent niet in de schuur laten staan voor een half jaar met een lege accu want dat is slecht. Ga je goed met de accu’s om en zorg je ervoor dat deze regelmatig worden opgeladen, dan doe je er heel lang mee. Lithium accu’s kun je bijvoorbeeld 2000 keer opladen.

- Accu onderhoud

Toch wordt er geadviseerd om eens in de zoveel tijd de accu’s te laten reconditioneren, en dit geldt dan met name voor Lithium accu’s. De Lithium-pakketten zijn namelijk opgebouwd uit cellen (batterijen) die onderling wel eens een afwijking qua spanning kunnen gaan vertonen. Het resultaat is dat het rijbereik dan iets afneemt met een paar procent. Door het accupakket te kalibreren worden alle cellen weer op hetzelfde niveau gebracht wat de capaciteit ten goede komt. Een accu kalibreren is ook een service die wij aanbieden, en ook uitvoeren wanneer je een onderhoudspakket bij de scooter afneemt.

- Lagere brandstofkosten

Wanneer je de elektriciteit ook als brandstof ziet dan merk je dat elektrisch rijden toch een stuk goedkoper is. Benzine is duurder dan elektriciteit. Je hoeft overigens geen extra kilometers te maken en tijd in te leveren om te tanken.

Wanneer je 1 op 40 rijdt met een benzinescooter, en een liter benzine je 1,70 euro kost, dan liggen de kosten per 100 kilometer op 4,25 euro. Rijden op elektriciteit is daarentegen veel goedkoper. 100 kilometer rijden kost je namelijk 0,30 euro. Maak je regelmatig kilometers dan ga je op den duur een hoop geld besparen. electrische scooters rijden dus een stuk goedkoper.

elektromotor-escooter-1500w

Hebben elektrische scooters ook nadelen?

Waar voordelen te vinden zijn, zijn vaak ook nadelen te vinden. Ook elektrische scooters hebben soms nadelen ten opzichte van benzinemodellen. Nu zijn de elektrische tweewielers zeer gewaagde concurrenten waarbij de nadelen minder groot zijn dan dat ze vroeger waren, en met een groter budget hoeven de nadelen geen nadelen meer te zijn.

- Minder groot actieradius

Het actieradius, dus de afstand die je met een volle kunt rijden, is vaak kleiner dan die van een benzinescooter. Dit betekent dat je met een volle accu minder kilometers kunt afleggen dan op een volle brandstoftank gevuld met benzine. Een brandstof (benzine) scooter die 1:40 verbruikt en een tankinhoud heeft van 5 liter, kan een afstand afleggen van zo’n 200 km. Veel escooters hebben een standaard accupakket waarbij je zo rond de 80 kilometer kunt halen. Het accupakket is vaak wel uit te breiden en te vergroten en daardoor krijg je een groter bereik. Sommige modellen zijn uitbreidbaar tot 200 km komt, alleen moet je daar iets meer geld voor neertellen. Aangezien de kosten per kilometer veel lager zijn dan bij rijden op benzine, net als de kosten voor het onderhoud, kun je onderaan de streep toch nog een hoop besparen, en dan hoeft een e-scooter met een accu-upgrade niet eens duurder te zijn.

- Escooter opvoeren

Wanneer je de scooter wil opvoeren dan zijn de mogelijkheden wat beperkter. Een Euro4 scooter kun je soms zelf thuis nog een beetje opvoeren. Denk aan een andere cilinder, het verwijderen van de vario ring, of het plaatsen van een andere CDI of ECU. Een elektrische scooter opvoeren kun je zelf niet, maar je kunt het wel laten doen. Bij ons kun je bijvoorbeeld een elektrische scooter kopen en hem meteen laten opvoeren. Daarbij kun je zelfs aangeven hoe snel je de bromscooter of snorscooter wilt hebben, en wij regelen het voor je. Ook een begrenzer inbouwen is mogelijk zodat je snorscooter of bromscooter alleen sneller rijdt wanneer jij hem ‘unlockt’.

Unlocken is de begrenzer uitschakelen en ook daar bestaan verschillende mogelijkheden in. Bijvoorbeeld met een speciale afstandsbediening, of een soort van morsecode met de remhendels, een code die alleen jij weet. Mocht je bij een politiecontrole op de rollerbank moeten, dan rijdt je scooter dankzij de begrenzer niet harder dan is toegestaan, en kom je onder een eventuele bekeuring uit. In feite kan iedere elektrische scooter worden opgevoerd. In de optielijst kun je bij nagenoeg ieder model voor opvoeren kiezen. Je krijgt dan een opgevoerde escooter geleverd met de snelheid waarvoor je zelf hebt gekozen.

- Accu’s vervangen

Wanneer het moment aanbreekt dat de accu’s vervangen moeten worden kom je voor een kostenpost te staan. Accu’s gaan tegenwoordig wel veel langer mee dan vroeger, en dan maakt het ook uit welk type accu op de escooter aanwezig is. Qua oplaadbeurten gaat een Lithium scooteraccu zo’n 2000 oplaadbeurten mee, wat gelijk staat aan 200.000 kilometer rijden. Hoe groter de accucapaciteit, hoe minder vaak je de accu hoeft op te laden, en daardoor slijt hij ook minder snel. Een goede reden dus om voor een accu-upgrade te kiezen, want het levert je ook nog extra gemak op.

display-elektrische-scooter-stuur

Hoe zat het voorheen dan met e-scooters?

Enkele jaren geleden kon je al een escooter kopen. Mooi waren ze vaak niet, en je betaalde er de hoofdprijs voor. Daarnaast kon je maar een geringe afstand afleggen op de accu, en de laadtijd was enorm. Accu’s waren loodzwaar en buiten de scooter opladen was geen optie. Een stopcontact in de buurt van waar je de scooter parkeerde was dus een must. Voorheen waren er niet voldoende redenen om over te stappen naar een elektrisch vervoersmiddel, maar dat is nu zeker niet meer het geval.

E-scooter modellen

Het aanbod is flink gegroeid en je kunt veel verschillende e-scooter modellen kopen, van retro tot sport. De keuze aan modellen is gegroeid want en er zijn merken die zelfs zeer futuristische exemplaren op de markt hebben gebracht. Kijk maar eens naar de Ecooter E1 als voorbeeld genomen. Hier kun je het actuele e-scooter aanbod bekijken.

elektrische-scooter-modellen

Driewielers in opkomst

Fabrikanten kijken continu hoe de rijervaring prettiger en veiliger gemaakt kan worden. Nu is er een fabrikant die onlangs ook een elektrische driewiel scooter op de markt heeft gebracht en dat is Doohan! Deze bijzondere escooters hebben namelijk 2 voorwielen en een onafhankelijke voorwielophanging. Hierdoor heb je beduidend meer grip en wordt de remweg tevens verkort. Omvallen of bij nat of glad weer onderuit gaan wordt hiermee tot het uiterste geminimaliseerd. Bovendien zijn ze zeer betaalbaar! De modellen waar we hier over spreken zijn de Doohan iTank en de Doohan iTango.

Elektrische scootermerken die terrein winnen

Bekende, maar ook in Nederland minder bekende merken winnen snel terrein als het gaat om elektrische tweewielers en driewielers. Doohan, Nipponia, Gomax, en Ecooter zijn merken waar je wellicht nog weinig over hebt gehoord, maar deze merken verdienen zéker de aandacht want het zijn niet de eerste de beste! IVA, BTC, AGM, en Kymco zijn wellicht wel merken waar je eerder van gehoord hebt, en ook daarvan kun je bij ons een escooter kopen. Vespa heeft ook een elektrisch model genaamd de Vespa Elettrica. Bekijk hier ons complete elektrische 2-wieler aanbod, en hier ons 3-wieler aanbod.

Onderhoud, en het rijden zelf, is veel goedkoper

Een groot voordeel van de elektrische scooters van tegenwoordig is dat je eigenlijk spotgoedkoop kunt rijden. Zo is de elektrische scooter goedkoop in aanschaf en niet duurder met een vergelijkbaar benzine model.

Een motorblok op benzine moet regelmatig (jaarlijks) onderhoud krijgen om goed te blijven functioneren en betrouwbaar te blijven. Een elektromotor is geheel onderhoudsvrij. Bovendien is deze niet slijtagegevoelig. Dit scheelt je jaarlijks dus flink wat aan onderhoudskosten.

Wat de brandstofkosten betreft is een elektrische scooter ook veel goedkoper. Benzine is namelijk 6x duurder dan elektriciteit. Bovendien is elektriciteit veel schoner en daarmee ook beter voor het milieu. Steeds meer gemeenten en provincies dringen aan op het nieuwe rijden en stellen met regelmaat budgetten en subsidies ter beschikking om de overstap of aanschaf van elektrische tweewielers te stimuleren.

Hoeveel Watt motor heb je nodig?

Het motorvermogen is per elektrische scooter verschillend. De ene heeft een 1500 Watt motor en de andere een 3000 Watt. De eenheid Watt staat voor het vermogen. Hoe hoger het vermogen, hoe krachtiger de motor, maar dit betekent ook dat het meer energie verbruikt. Meer vermogen is handig wanneer je sneller op topsnelheid wilt zijn, vaak iemand achterop wilt meenemen of wanneer je vaak een helling omhoog moet rijden, en daarbij niet wilt inleveren op snelheid, dus dat de snelheid wat terug zakt bij een grotere belasting. Voor normaal gebruik is een 1500 Watt motor prima.

elektrische-scooter.

Elektrische scooter kopen

Een elektrische scooter kopen kan via onze online webshop en in een van onze winkels. Zelf samenstellen kan het gemakkelijkst via de webshop want daar kun je meteen kiezen uit een hele reeks aan opties die wij bovendien gratis voor je monteren. Zo kun je dus een custom scooter laten bouwen!

Wanneer je deze online bestelt dan kun je kiezen voor zelf ophalen of thuisbezorgen. De lage bezorgkosten van slechts 49,95 Euro wegen niet op tegen de kosten die je zelf maakt wanneer je bijvoorbeeld een aanhanger en benzine moet bekostigen. Shop dus online en doe je voordeel er mee.

Direct afrekenen, of betalen in termijnen

Betalen kan bij ons op verschillende manieren. Je kunt een escooter kopen met of zonder spaargeld! Iedere brommer of scooter, ongeacht het aantal wielen kun je op de eerste plaats leasen. Door te leasen spreid je het aankoopbedrag over minimaal 12 en maximaal 72 termijnen waardoor je tegen zeer lage maandlasten een gloednieuwe scooter kunt rijden. Leasen is kopen op afbetaling, dus de scooter is meteen helemaal van jou.

Voor wie een elektrische tweewieler onder de 4000 euro wilt kopen, maar geen afbetaalregeling aan wil gaan en ook nog niet het hele bedrag bij elkaar heeft, hebben wij een oplossing! Je kunt namelijk met de IN3 betaalmethode in 3 termijnen betalen. De IN3 methode is geen lening en kost je ook geen rente. Er is geen BKR check, en betalen kan binnen 60 dagen.

Klik hier voor meer

Reacties

Er moet ingelogd worden voordat u een reactie kunt plaatsen.